Szerző: Salánki Dániel SEO szakértő

Ma már minden vállalkozásnak szüksége van egy honlapra, azonban önmagában a honlap nem sokat ér, ha arra nem érkeznek látogatók. A keresőoptimalizálás egy remek megoldás arra, hogy folyamatosan új látogatók találjanak a céges weboldaladra a Google keresőben.

Ebben a cikkben 4 olyan tippet fogok megmutatni, amivel te magad SEO szakértő bevonása nélkül is több látogatót tudsz terelni a honlapodra.

Skyscraper technika

A Skyscraper vagy magyarul Felhőkarcoló technikai egy olyan linképítési stratégia, ami Brian Dean SEO szakértő nevéhez fűződik. Brian ezzel a módszerrel 14 nap alatt megduplázta a weboldala teljes organikus forgalmát.

A technikai azonban sokkal inkább egy szemléletmódhoz hasonlít mintsem egy linképítési stratégiához. Ugyanis semmi nem garantálja azt, hogy ez a stratégia minden iparágban ilyen hatékonyan fog működni. De nézzük meg, hogy miről is szól pontosan az elmélet. Hogyan lehet csak a tartalomgyártással teljesen természetes módon külső hivatkozásokat gyűjteni a weboldalra?

Mi az a felhőkarcoló technika?

Az emberek mindig a legkiemelkedőbb dolgokat jegyzik meg, mindenki tudja ki a világ leggazdagabb embere? Melyik a világ legmagasabb épülete? Ki járt legelőször az űrben? De mi a helyzet a második leggazdagabb emberrel vagy a második legmagasabb épülettel? Ezekre kérdésekre valószínűleg már csak az emberek töredék tudna helyesen válszolni. Brian szemléletmódja szerint, pont ugyanez a helyet a tartalom gyártással is. Ha a legjobb tartalmat állítjuk elő az iparágunkban akkor az kiemelkedően fog teljesíteni.

A stratégia lépései

  • Keress egy olyan tartalmat, amire te is szívesen hivatkoznál
  • Készítsd egy ennél jobbat és publikáld
  • Juttasd el a megfelelő célközönséghez

Keress egy olyan tartalmat, amire te is szívesen hivatkoznál

A feladat nagyon egyszerű, meg kell keresni azokat a blog bejegyzéseket, amelyek a legerősebb a te iparágadban. Keress rá a Google-ben arra a kulcsszóra, amire tartalmat akarsz gyártani és nézd végig az organikus találatokat az első két oldalon.

Az algoritmus azért ezeket az oldalak fogja felsorolni mert ebben a témában ők a legerősebbek. Érdemes ezek az oldalakat elemezni. Mennyire részletes? Helyes-e szakmailag, amit írnak? Milyen hosszú a tartalom? Mennyien osztották meg? stb.

Készítsd egy ennél jobbat és publikáld

Az egész stratégia célja, hogy neked a ebben a témában a lehető legjobb tartalmat kell előállítani. Érdemes összegyűjteni az első 20 találatból minden olyan hasznos információt, amit bele tudsz fogalmazni a saját cikkedbe. Fontos, hogy itt nem másolásról van szó, hanem modellezésről. (Ha valamilyen szöveget egy az egyben lemásolsz egy másik oldalról, azt muszáj lehivatkozni.)

A cél, hogy a te bejegyzésed részletesebb, hosszabb, jobban kidolgozottabb ,relevánsabb, frissebb, gyakorlatiasabb és szebb legyen, mint a versenytársaké.

Juttasd el a megfelelő célközönséghez

Ha publikáltad a bejegyzést, érdemes felkeresni azokat a weboldal tulajdonosokat, akiket meghivatkoztál és megkérni őket, hogy jelenítsék meg az általad írt értékes bejegyzést az ő oldalukon is. (Pl. további olvasmány itt.., bővebben itt tudsz róla olvasni..stb.)

A részletes és szakmailag helyes cikkeket mindenki szereti és szívesebben osztja meg, mint egy átlagos blogbejegyzést. Ha a cikkben konkrét neveket is említesz, vedd fel velük a kapcsolatot és oszd meg velük az írásod. Mindenki örül annak, ha a szakmájában elismerik és hivatkoznak rá. Ezek az emberek nagy valószínűséggel meg is fogják osztani a közösségi média oldalukon az általad írt blogbejegyzést.

Long tail kulcsszavak

A Long-tail kulcsszavakkal sokkal több olyan egyedi látogatót tudsz az oldaladra terelni, akik már vásárlási útvonal közepén vagy végén járnak. Ezek a látogatók a legértékesebbek az online marketingben, épp ezért azt javaslom, hogy ne csak egy bizonyos kulcsszót célozz meg a bejegyzéseddel, hanem a fő kulcsszó minden lehetséges változatát. A keresőoptimalizálásban a szavakat három nagy csoportba tudjuk sorolni: Head, Medium és long-tail kulcsszavak.

Kulcsszavak csoportosítása

Head keywords

A Head kulcsszavak az értékesítési tölcsér legtetején helyezkednek el. Bár ezekre a szavakra több ezren keresnek, de mégis nagyon kevesen konvertálnak. A keresések nagyon általánosak. A felhasználók valószínűleg még nem állnak készen a vásárlásra, csak információt gyűjtenek a témában.

Rengeteg kezdő weboldal tulajdonos esik abba a hibába, hogy csak a Head kulcsszavakra optimalizál, ami nem feltétlen a legjobb választás. Ezek a szavak legtöbbször egy kifejezésből állnak és hatalmas rájuk a verseny.

Medium-tail keywords

A Medium-tail kulcsszavak az arany közép út. A felhasználók már konkrétabb szándékkal keresnek és jobban is konvertálnak. Közepesen erős weboldalak akár már 1 hónap alatt is szép eredményeket tudnak elérni, ezekre a szavakra fókuszálva.

Long-tail keywords

A Long-tail kulcsszavak már a tölcsér alján helyezkednek el. A felhasználók konkrét keresési szándékkal érkeznek, ezért hatalmas a konverziós arány is. Ezekre a szavakra viszonylag könnyű jó helyezéseket elérni, azonban a havi keresések száma csak töredéke lesz a fő kulcsszó keresési mennyiségének.

Sokan úgy gondolják ha egy kulcsszó egy kifejezésből áll, az automatikusan Head kulcsszó lesz. Ha több kifejezésből az pedig Long-tail. Azonban fontos, megemlíteni, hogy a kulcsszavakat nem a kifejezések száma határozza meg, hanem azok keresési mennyisége. Ez azért nagyon fontos, mert attól még hogy egy kulcsszó 3 kifejezésből áll, még simán kereshetnek rá több ezren havonta. De általánosságban elmondható, hogy minél specifikusabb egy keresés (minél több kifejezésből áll), annál kevesebben keresnek rá.

Long-tail kulcsszavak keresése

Azokat a szavakat keressük, amit a Google automatikusan (autocomplete) felajánl amikor elkezdjük begépelni a fő (Head) kulcsszót.

A kereső ekkor a beírt kifejezés alapján olyan javaslatokat mutat, amire a felhasználók már sokszor kerestek abban a témában. A keresőoptimalizálásban ezeket a szavakat LSI (Latent Semantic Indexing) kulcsszavaknak nevezzük.

A szavakat egyesével te magad is ki tudod gyűjteni, de akár használhatsz hozzá kulcsszó keresőt is pl. a Link-Assistant Rank Tracker szoftverét.

A ‘Keyword Research> Autocomplete Tools’ menüpontban a Head kulcsszó megadásával az összes hozzá kapcsolódó (Google autocomplete) kifejezést kilistázza az eszköz.

A SEO stratégia kialakításánál érdemes ezekre a szavakra is fókuszálni, hiszen ahogy már fent is említettem, összességében sokkal több értékes látogatót tudsz vele a weboldalra terelni, mintha csak egy nagy keresettségű kulcsszóra optimalizálnál.

Cornerstone technika

Mi az a sarokkő technika?

A Cornerstone vagy magyarul Sarokkő egy olyan tartalommarketing stratégia, amivel az iparágad nagy keresettségű ‘head’ kulcsszavaira fókuszálunk. A cél, hogy ebben a cikkben minden benne legyen, ami az általad választott kompetitív kulcsszóhoz kapcsolódik.

A Moz.com mérései alapján az oraganikus találatok között legjobban szereplő oldalak 2350+ szóból állnak. Érdeme a sarokkő cikket is nagyon részeletesre és kidolgozottra tervezni, hiszen egy nehéz piacon, ahol nagy a verseny nem tudsz labda rúgni egy 600 szavas cikkel.

Hogyan írj sarokkő cikket?

  • Keress egy nagy keresettségű kulcsszót, ami releváns számodra
  • Vizsgáld meg erre a kulcsszóra a top 10 találatot és jegyzetelj le minden fontos információt
  • Írj egy olyan cikket, ami tartalmazza a top 10 cikk minden fontos pontját
  • A tartalmat ‘oldal’-nak hozd létre, ne ‘bejegyzés’-nek

Ha oldalnak hozod létre ezt a tartalmat, a Google robotok is észreveszik majd, hogy ez nem csak szokványos blogbejegyzés.

  • Használj kapcsolódó kifejezéseket, LSI kulcsszavakat és végezz TF-IDF elemzést

Minél több kapcsolódó kifejezés szerepel a bejegyzésedben, az annál kidolgozottabb lesz a Google szemében.

LSI kulcsszavak – A már fent említett több kifejezésből álló long-tail kulcsszavakat is érdemes használni.

TF-IDF elemzés – Ma már a Google szövegkörnyezetet vizsgál, nem pedig az elhelyezett kulcsszavak száma alapján határozza meg tartalom kidolgozottságát.

A TF-IDF (Term Frequency-Inverse Document Frequency) segítségével, meg tudod találni azokat a kapcsolódó kifejezéseket, amelyek a versenytársaid szövegében szerepelnek a tiedben viszont nem.

  • Linkeld meg a korábban publikált blogbejegyzésekkel

(Ennek a cikknek az a célja, hogy az oldalad legerősebb és legértékesebb tartalma legyen, épp ezért érdemes az összes ‘normál’ cikkből meglinkelni, ezzel jelezni tudod a Google-nek is, hogy számodra ez a legfontosabb tartalom.)

  • Használj tartalomjegyzéket a cikk elején

A bejegyzés nagyon hosszú, érdemes egy tartalomjegyzéket létrehozni a cikk elején, hogy jobban áttekinthető legyen.

  • Hozz létre egy külön hivatkozást a menüben ennek a tartalomnak

Minél előrébb helyezkedik el egy oldal az URL szerkezetben, az annál nagyobb prioritását kap, épp ezért érdemes már rögtön a domain név után elhelyezni az oldalt pl. weboldal.hu/sarokko.

A menüben is célszerü egy kattintható hivatkozást hozzádni ennek a bejegyzésnek.

  • Figyelj rá, hogy mindig legyen up to date

A sarokkő cikket érdemes folyamatosan 2-3 havonta frissíteni, esetleg bővíteni.

Google indexelés

A Google kereső minden olyan URL tartalmát felfogja térképezni, amit nem tiltanak meg neki. A feltérképezett oldalakat a kereső eltárolja az indexben. Az algoritmus pedig az indexben található oldalakat fogja figyelembe venni, amikor rangsorolni kell a felhasználók által megadott kulcsszavakra. A rangsorolás kialakításánál az algoritmus összességében fogja megvizsgálni a weboldalad teljes erejét a többi oldalhoz képest.

Ha az algoritmus úgy ítéli meg, hogy a te weboldalad erősebb a többieknél (Kidolgozottabb a cikked, több releváns hivatkozás mutat az oldaladra, stb.), akkor te oldalad fog előrébb szerepelni.

Épp ezért nagyon fontos, hogy domainhez kapcsolódó aloldalakat tudatosan engedjük a Google-nek indexeltetni. A gyenge minőségű oldalakat pedig semmiképp ne küldjük be az indexbe.

Milyen oldalakat tárol le a Google az indexben?

Bármikor meg tudod nézni azokat az oldalakat, amelyeket már a Google indexelt. Ehhez a ‘site’ keresési operátor után meg kell adnod az oldalad domain nevét. 

Pl. site:weboldalkeszites-vallalkozasoknak.hu

A Google kereső ilyenkor csak azokat az oldalakat fogja megjeleníteni, amelyek a megadott domain névhez kapcsolódnak. Olyan oldalakat keresünk, amelyek gyenge minőségűek, de mégis bekerültek az indexbe.

Milyen a gyenge minőségű oldal?

A Google minden olyan oldalt, ahol nincs legalább 4-500 szó, gyenge minőségűnek fog venni. Ezek az oldalak nem erősítik a honlapod, hanem folyamatosan visszahúzzák annak erejét. Fontos, hogy a 4-500 szóba nem szabad beleszámolni az oldalsáv és a lábléc elemeit sem. Olyan egyedi szavakat kell tartalmaznia, ami a többi aloldalon egy az egyben nem jelenik meg.

Gyenge minőségű oldalak pl. ‘köszönjük, hogy feliratkozott..oldal’, ‘kosár oldal’, stb.

Érdemes csak azokat az oldalakat bent hagyni az indexben, ami valóban hasznos a felhasználók és a Google számára is. A többi aloldalt noindex attribútummal kell ellátni.

Noindex attribútum beállítása

A noindex-et a legegyszerűbben a ‘Yoast Seo’ WordPress bővítménnyel fogod tudni beállítani. A WordPress ‘oldal szerkesztése’ gombra kattintva, eléred az oldalhoz tartozó Yoast beállításait.

Az ‘Advanced > Allow search engines to show this page in search results?’ menüpontnál a ‘YES’-t át kell állítanod ‘NO’-ra.

Azokra a ‘gyenge minőségű’ oldalakra ne rakj noindex-et, ahova jelentős organikus forgalom érkezik. Csak azokat az oldalak vesszük ki az indexből, amire nem érkeznek a keresőből látogató.

Fontos, hogy a noindex nem törli a weboldal tartalmát! Az URL-en található tartalom továbbra is ugyan úgy elérhető lesz, csak a Google keresőben nem fog megjelenni az oldal hivatkozása.

Összegzés

A keresőoptimalizálásnak mindig hosszú távon lesz meg az eredménye. Ehhez viszont folyamatos tartalomgyártásra és optimalizálásra van szükség. A fent bemutatott 4 tipp tudatos használatával pedig te magad is jelentősen meg tudod növelni a weboldalad organikus forgalmát. 

Dani