A Google ma már rengeteg kiváló programot kínál. Ezek közül az egyik legjobb a Google Trends, amelyet bár sokan ismernek, nagyon kevesen használják napi szinten.
És ez hiba.
(Az írás egy vendégposzt Papp Gábor tollából. Gábor vezeti az egyik legolvasottabb online marketinges blogot, a thepitch.hu-t és itthon az egyik legjobb SEO szakember.)
Nem csak annyit tud a program, mint amennyit a neve sugall:
- Remek kulcsszókutatáshoz
- Nagyon fontos eleme a kampánystratégia kialakításának
- Segít eldönteni, mikor éri meg a leginkább posztolni
- És ezeken felül rengeteget tud segíteni a piackutatásban is
Nem szabad alulértékelni. Meg kell ismerni, hogy úgy tudjuk használni mint egy profi (piac)elemző!
Haladó tippek Google Trends-hez
Termékek és szolgáltatások piacra vezetése
Amikor döntés előtt állunk, hogy milyen terméket vagy szolgáltatást kezdjünk el értékesíteni, első lépésként érdemes a Google Trends-et is megvizsgálni.
Vegyük például a TV hirdetéseket a digitális hirdetéssel szemben:
Látható, hogy a TV (kék grafikon) leáldozóban van, míg a világ lassan teljesen digitálissá válik, ezért ott sokkal nagyobb lehetőség van.
Termékek esetén sokszor csalogató az aktuális szenzációra ráugrani:
A hatalmas kiugrások jelenthetnek hatalmas üzleti lehetőséget (amennyiben elég gyors vagy), de hatalmas veszélyt is – ezért érdemes a stabil lehetőségeket keresni. Ilyen volt a fidget spinner 2017-ben, amit mára szinte el is felejtettünk. Ennek ellenére a yoyo népszerűségében nincs akkora ugrás, de mégis stabilan hozza ugyanazt a szintent évek óta.
Ha új céget indítunk, akkor érdemes olyan iparágakat választani, amelyekre nem jellemző a hullámzás, a nagy kockázat és mondjuk válságtűrőek is. Ilyen lehet a párkeresés, társkeresés, a pénzügyi szféra, különböző sportok, az egészségügy vagy annak egyes klasszikus területei, mint például a fogászat területe.
Ezeknek az iparágaknál akár 5 évre visszamenőleg is stabil, egyértelmű trendvonalat látni. Nincsenek bennük óriási ugrások, és csökkenő trend sem.
Trendek figyelése és követése
A Google Trends főoldalán legörgetve egy ilyen szekció fogad majd:
Ez minden egyes nap frissül, és remekül adja át, hogy éppen melyek a legnagyobb slágertémák.
Ezeket azért érdemes böngészni, mert innen kiszűrhető, hogy mi pörög igazán a neten egy adott napon. Így mindig friss tartalmat tudsz készíteni az adott trendeknek megfelelően. Nyilván akkor, hogyha a te témádnak megfelelően vannak felkapott keresések.
Erre használható a Trennd nevű szolgáltatás is, ami kiugró, nagy robbanás előtt álló kifejezéseket gyűjt össze valós időben.
Kulcsszókutatás
A találatok között mindig kapunk kapcsolódó témaköröket és lekérdezéseket.
Azért kihagyhatatlan a Google Trends a kulcsszókutatásból, mert a szavakon kívül azt is megmutatja, mennyire felkapott éppen az adott kifejezés.
A szekció alján lehet lapozni, nem csak 5 találat van. Itt például a szerencsejáték és lottó témakör esetében 25 oldalnyi lekérdezést lehet találni.
Kampánystratégia
Lehet, hogy hosszútávon stabil az iparág, de mindig érdemes megnézni mélyebben is ezeket a grafikonokat.
Az egész stratégiánkat befolyásolja, hogy mekkora szezonalitással számolhatunk az adott iparágban.
Például amikor a célokról és sikerről esik szó, észrevehető, hogy az igazi szezonja január elsején van, mikor mindenki megfogadja, hogy változtat az életén:
Ha tehát egy olyan oldalt üzemeltetünk, amelyik a vállalkozás indításról, a sikerről, a motivációról szól, akkor az év eleji időszakot mindenképp érdemes megnyomni. Akkorra kell kész lenni az új cikkekkel, azzal lehet nagy lökést adni azoknak, akik újévi fogadalomként egy sikeresebb évet akarnak majd maguk előtt tudni.
Vagy vegyük például az ötöslottót.
Nem mindegy, hogy mekkora az aktuális főnyeremény, és ezt remekül szemlélteti a grafikon is.
De, ha kicsit mélyebbre ásunk, akkor nem csak éves szezonalitás látható a lottósorsolás esetében.
Hetente is vannak kiugrások, hiszen hétvégén (szombaton este) sorsolják az aktuális ötöslottó nyerőszámokat.
Ezek az információk azért fontosak, mert meghatározzák a posztolási stratégiánkat, de az egész stratégiánkat is, hiszen például a kampányokat akkorra kell időzíteni, amikor a legnagyobb rájuk az érdeklődés – legyen az egy hatalmas főnyeremény felhalmozódása, vagy az Újév.
Geográfia
A célközönség ismeretének egyik alapköve, hogy tudjuk, hol él, vagy honnan vásárol.
Szerencsére a Google Trends ebben is tud segíteni.
Amikor nemzetközi piacra lépünk, és hatalmas területeket kell lefedni, nagyon hasznos tud lenni, hogy a Google Trends részletesen megmutatja, hogy hol/mikor aktuális a keresett kifejezés.
Ennek a segítségével már akkor is képet kapunk a célközönségünkről, amikor mi magunk még nem gyűjtöttünk adatokat.
Összegzés
A Google Trends egy multifunkcionális eszköz, ami rengeteg kérdésre tud választ adni, de csak akkor, ha tudjuk hol keressük ezeket. Lehet vele piacot kutatni, igényeket felmérni, kulcsszókutatást végezni – de egyszerűen csak az aktuális trendeket is követni.
Ezek pedig mind-mind olyan fontos dolgok, amire egy vállalkozónak vagy marketingesnek szüksége lehet!