Úgy gondolom, egy vállalkozói blogon helye van olyan írásoknak is, melyek a vállalkozás mögött álló vezető szemléletmódját mutatják meg. Éppen ezért ez az írásom most nem egy problémamegoldó cikk, útmutató, vagy interjú. Nem a weboldalkészítés lesz a főszerepben, hanem személyes gondolataimat vetem billentyűzetre. Olyan dolgokról szeretnék írni, amik úgy érzem nem kapnak elég figyelmet, hiányoznak a(z online) vállalkozói beszélgetésekből. Tudatosság, etikusság, az üzleti érdek, profit vs. természetvédelem, a klímaváltozás kérdése és felelősségünk mindebben. Megoldási javaslatok, jó és rossz példák. A marketingesek hazugságai és hamis értékrendek. “Ügyfélérték”, egy egészen más megközelítésből. Hogyan tehetsz egy jobb világért?

Profit vs. természet

Minden vállalkozásról megállapítható, hogy mindennapi működésében és döntéseiben mennyire környezetbarát. Talán nem tévedek nagyot, ha azt gondolom, a legtöbb cég életében egyelőre nem prioritás ez a kérdés. Ugyanakkor egyre többen kezdik érezni saját felelősségüket és ez pozitív tendencia. Ahogy a hétköznapokban is egyre érezhetőbbek a klímaváltozás hatásai, az emberek, és így vállalkozások vezetői is egyre kevésbé tudják homokba dugni a fejüket. Egyre hangsúlyosabbá válik a téma, vezető híroldalak is egyre gyakrabban cikkeznek a kérdésről. Kérdés, hogy mikor jön el az a pont, amikor a természetvédelmi szempontok már nagy fölénnyel  legyőzik a haszonelvűséget egy-egy cég működésében. Erre azt hiszem, még várni kell kicsit, de remélhetőleg egy-két éven belül elkövetkezik ez az idő. Ki kell mondani, hogy ma rengeteg olyan üzleti modell van, ami konkrétan árt a környezetnek. És igenis, választanunk kell munka és munka között, mert egyáltalán nem mindegy, mivel keressük a kenyerünket és ezzel milyen értékrendeket erősítünk a világban.

Az ideális az lenne, amikor egyszerre igaz, hogy üzletileg is jól működik egy vállalkozás és negatív hatása sincsen a környezetre. (Vagy még reménykeltőbb, ha egyenesen pozitív a hatása a környezetre: élőhelyeket teremt, zöldít, tisztít, újrahasznosít, szennyezőanyagokat von ki a légkörből, stb.) Úgy látom, hogy az ilyen vállalkozások egyelőre ritkák. Viszont vannak ilyenek és ez örömhír. Sőt, az is örömhír, ha egy cég elkezdi felismerni azokat az apró lépéseket, amikkel csökkentheti a környezeti terhelését vagy akár a természet szepontjából pozitív irányba befolyásolhatja a tevékenységét. Hadd mondjak pár jó példát, mert az ilyen vállalkozásokat mindig nagyon szívesen reklámozom:

    • csomagolasmentes.hu – a Nyugatitól nem messze + a Móricz környékén is van boltjuk
    • nepazarolj.hu – szintén egy szuper csomagolásmentes bolt a Bem térhez közel, a Fő utcában)
    • ecocatering.hu – a hulladékmentes vendéglátást szeretnék meghonosítani
    • azegeszsegkert.hu – vegyszermentes zöldségek egyenesen a termesztőktől. Ilyenből hál’ Istennek egyre több van, de azért hozom őket példaként, mert Erikáékat személyesen is ismerem
    • planeco.hu – lehull a lepel a nagy titokról: ennek az oldalnak lesz az utódja a cikkből is kivehető értékrend alapján, egy környezet- és emberbarát küldetéssel. (A Weboldalkészítés Vállalkozásoknak oldalt természetesen nem hajítjuk a kukába, de a fő fókusz megváltozott és ez így van jól. Ezután már csak olyan projekteket vállalunk, amik beleilleszthetők egy környezetbarát értékrendbe.)
    • és a lista bővülni fog, nyugodtan küldjetek el nekem hasonló környezettudatos vállalkozásokat, szívesen hírét viszem a jó kezdeményezéseknek

“Attól mert nem növekedünk, még fejlődhetünk…”

Persze, a nemnövekedés filozófiájáról sem ártana értekezni, ez azonban most túl messzire vezetne, ha érdekel, kedves Olvasó, keress rá a témára! (Az esetleges felszínes ítéleteket megelőzendő, fontos megjegyezni, hogy attól mert nem növekedünk, még fejlődhetünk…)

Klímaváltozás

Nem lehet elhallgatni a problémát, mert mindenkinek furcsa az, hogy az északi sarkkörön 30 foknál magasabb hőmérséklet fordulhat elő, nálunk meg májusban hó eshet. És mindemellett sorra dőlnek meg a melegrekordok. Ha csak néha lenne egy-egy időjárásbeli szélsőség, akár még legyinthetnénk is rá. De egyre gyakoribbak és tartósabbak (!) ezek a szélsőséges időjárási periódusok. Nem tudjuk előre megjósolni, hogy mekkora aszályok várhatók, vagy épp mikor okozhatnak óriási károkat a hirtelen nagy mennyiségű esőzések.

A klímaváltozás itt van, környezetvédelem, cselekedj, mit tehetek, weboldalkészítés

Mindenki söprögessen a saját háza táján

A klímaváltozás kérdéséről rengetegen írtak és a lényeg, kedves Olvasó: muszáj, hogy  végre Téged is érdekeljen a kérdés, mert bizony a Te saját bőrödre is megy a játék! Már 5-10-15 éven belül is nagyon súlyos problémáknak nézünk elébe, ha most karba tett kézzel nézzük a dolgot.

Rendszerszintű probléma

Egyre többen hangsúlyozzák, hogy a klímaváltozás is “csak egy tünet”, és valójában a fogyasztásra ösztönző, istenként tisztelt folyamatos gazdasági növekedés rendszere a felelős mindezért. És persze nem könnyű ebből kikecmeregni, de muszáj lesz. Egy versenyszellemben nevelkedő társadalmat kellene a jól-létre, a természetességre, a több közösségi életre, a nyugalomra átnevelni. Cégeket, vezetőket, embereket, mindenkit. És ennek nulladik lépéseként sokszor még a fogalmakat is tisztázni szükséges… Ugyanis például amikor gazdasági szakemberek, politikusok fenntartható növekedésről, fenntartható fejlődésről beszélnek, az ő fejükben legtöbbször nem a természettel való összhang eszménye és a természeti javak fenntartható felhasználása jár, hanem a folyamatosan növekvő gazdaság grafikonjai.

De térjünk vissza a vállalkozásokhoz! A te vállalkozásod milyen hatással van a környezetre? Milyen irányba tereli a világot, a folyamatokat? Hogyan befolyásolja a fogyasztókat? Egyáltalán fogyasztóként tekintesz a vásárlóidra, megrendelőidre vagy emberként?

A weboldalkészítés pozitív és negatív hatásai

A weboldalkészítéssel, webes felületekkel, alkalmazásokkal és magával az internettel sajnos az a helyzet, hogy nem a legkörnyezetbarátabb, ugyanis mind a szerverek, mind a felhasználók számítógépe sok-sok energiát használ. Jelen pillanatban erősen gondolkozom azon, hogy váltsunk-e a megújuló energiákkal működő tárhelyekre.

De abban tudom pozitívan befolyásolni a dolgot, hogy olyan vállalkozásoknak segítünk weboldaluk elkészítésében, akiknek az ügye valóban építő jellegű, előremutató, szolgál, környezetbarát, hasznos. És például az online jelenlétük nélkül kisebb hatákonysággal tudnának működni vagy kevésbé tudnák terjeszteni üzenetüket, környezetbarát termékeiket, szolgáltatásaik hírét.

Olyanoknak pedig nem toljuk a szekerét, akik ezzel ellentétesen működnek. Az utóbbi időben már legalább egy szűrőkérdést fel szoktam tenni a potenciális megrendelőknek: “Mi a küldetése a vállalkozásával?” Sokan meg is lepődnek, hebegnek-habognak, magyarázkodnak, nekem pedig ez éppen elég arra, hogy lássam: olyasvalamiben kérnek segítséget, melynek a miértjében ők maguk sem hisznek igazán. A válaszokból sokszor az derül ki, hogy a legtöbbeknek az egyetlen motiváció a vállalkozásból való jó megélhetés. Kevesen gondolják végig, hogy miért is élnek, miért is dolgoznak. Én ezt szeretném tudatosítani minél több emberben. Azzal pedig, hogy olykor elutasítok egy-egy megkeresést a fentiek miatt, remélem hogy legalább kicsit elgondolkodtatom a megrendelőt egy olyan szakterületen, ahol a legtöbb cég inkább fűt-fát megígér azért, hogy megkapjon egy weblapkészítést.

A határmezsgyén

Ugyanakkor nagyon fontos azokról a vállalkozásokról, társaságokról is szót ejteni, akik a nyereségüket noha nem teljes mértékben zöld, fenntartható módon termelik meg (egyelőre), luxusautó és urizálás helyett hasznos, környezetbarát ügyekbe forgatják vissza. Ők az én szememben tiszteletnek örvendenek, hiszen felébredt bennük a felelősség érzése és tenni akarnak egy élhetőbb világért, mi több, az életben maradásunkért. És el kell ismerni azt is, hogy nem könnyű döntés egy jól bejáratott rendszert, céget, vállalatot egyik napról a másikra megváltoztatni, pláne akkor, ha ez nagy anyagi kockázattal, akár létszámleépítéssel is járhat. Mert bár a klímakatasztrófa úgy tűnik egy évtizeden belül is súlyos áldozatokkal fog járni, sokan vannak ma is olyanok, akik a hóvégétől tartanak és fenyegetőbbnek érzik a jelenlegi helyzetüket egy pár évvel későbbi katasztrófánál.

Kompenzálás

Az online munkám káros hatását, a gépek energiafelhasználását kompenzálandó rendszeresen ültetek fákat, legutóbb pedig támogattam egy olyan kezdeményezést is, ami további sok-sok fa ültetését tűzte ki célul. Hiszek abban, hogy a fák nagyon nagy szerepet játszanak a klíma védelmében. Persze nem 20-30 db, hanem 20-30 millió. Ezért ehhez is összefogás szükséges. Szerencsére hallani erről is előremutató, jó híreket.

És hál’ Istennek idehaza is vannak néhányan, akik nap mint nap alázatosan végzik a munkájukat a környezet védelméért és tényleg csekednek is, nemcsak a szájuk jár. Ilyen például Szebenyi Péter is és az alapítványa, megérdemlik a kiemelt figyelmet és támogatást. Mindenkit arra biztatok, hogy ha megteheti, adakozzon ilyen szervezeteknek. Dönthetünk úgy, hogy akár csak pár ezer forint, ami egyébként a bankszámlánkon savanyodna évekig, most nélkülözhetetlen nemes ügyek kovásza legyen.

Weboldalkészités Vállalkozásoknak Faültetés Bizonyitvány

Ecosia, a környezetbarát kereső

Nemrég egyik kedves Ügyfelünk, Laurent ajánlotta nekem az Ecosia nevű keresőoldalt. Pár napja pedig ismét szembejött velem néhány hírportálon, úgyhogy gondoltam most már tényleg kipróbálom. A Safari böngészőmben már ez az alapértelmezett, jóllehet néha azt érzem, nem olyan pontos mint a Google. Szóval a kettőt felváltva használom. Az Ecosia legnagyobb érdeme, hogy a profitját fák ültetésére fordítja. (A kereséseknél megjelenő hirdetések ugyanis bevételt termelnek a cégnek, ugyanúgy, ahogy a Google esetében is.)

Ecosia, a környezetbarát kereső, a Google vetélytársa lesz?, zöld keresőmotor

“Legyél online vállalkozó”-coachok, próféták

Vannak idehaza is egyre többen, akik az online üzleti lehetőségeket hirdetik nagy lendülettel és megmutatják, hogyan legyél sikeres vállalkozó. Ezzel önmagában nincsen baj, hiszen fontos cél lenne, hogy egyre több ember váljon függetlenné, majd szabadabbá, majd gondolkodóvá és cselekvővé. De milyen vállalkozót faragnak belőled? Gyakran kettős érzéseim vannak.

A probléma szerintem ott kezdődik, amikor az előadók szemében kis híján a dollárjelek kezdenek el forogni és a profit válik a fő fókusszá. Ahogyan az Ügyfeleket az “Így keress 1 milliót 1 hónap alatt!” jellegű szlogenekkel feltüzelik és sportautók képeit mutogatják motiváció gyanánt. Ha a pénz mellett arra biztatnának ezek a coach-ok, mentorok, hogy találj egy értelmes és valóban hasznos küldetést, akkor nem szólnék egy szót sem. De tudják, hogy az a nehezebbik út. Azzal egyelőre nem könnyű népszerűnek lenni, hangzatos ígéretekkel kecsegtetni. A tömeg az egyszerű megoldásokat keresi. Ők pedig ehhez igazodva gyakran a hamis értékrendeket és a fogyasztási kultúrát erősítik. Nem szeretnék általánosítani persze, és tisztelet a kivételnek, de nem született volna meg ez a bekezdés, ha nem ütköztem volna bele ilyen hamisságokba több helyen is.

Egyetértek, hogy a pénz egy fontos eszköz, és tisztában kell lenni a tudásunk piaci értékével, de az anyagiak állandó sulykolása helyett a kérdés legyen ez: mivel tudom szolgálni a világot? Mivel tudok értéket teremteni? És ezzel el is érkeztünk a következő ponthoz.

Az “értékteremtés” szó lejáratása

Sok marketinges, vagy üzleti körben gyakorlatilag bármilyen üzleti modell tiszteletnek örvend, ami sok profitot termel. És ilyenkor sokan úgy is gondolnak magukra mint értékteremtő vállalkozások. “Merthogy a pénz az érték, és ami pénzt termel az értéktermetés…” – gondolják.

De ez nem feltétlenül igaz. Mert termelhet valami úgy is sok pénzt, hogy közben értéke(ke)t rombol, vagy pazarol. Vannak akik fb csoportokban is szívesen büszkélkednek üzleti eredményeikkel és ezzel még nem is lenne baj. Jó dolog az átláthatóság. A legtöbbször viszont az eredmény érdekesebb számukra mint maga a tevékenyég amivel elérték. És ez nekem nem szimpatikus. Ilyenkor mindig azt érzem, hogy a vállalkozásnak nem igazán van küldetéstudata, csak az anyagiak az elsők. Számomra ez még nem feltétlenül értékteremtés.

Mérleg

Marketinges “guruk” sokszor teljesen belefeledkeznek a CTR, a CPC, nettó, bruttó, bevétel, profit, ügyfélérték, stb. fogalmakba. Közben megfeledkeznek az egyik legfontosabbról: arról, hogy a vállalkozó, akit munkájukkal segítenek, milyen áron is termeli meg azt a pénzt.

Sokan arra biztatnak, hogy importálj be valami olcsó, de nagy feltételezett értékkel bíró készítményt / terméket / árut / kiegészítőt, stb., amit nagy profit hányaddal el lehet adni impulzusvásárlóknak. De tegyük csak mérlegre a következőket is:

  • Milyen eljárásokkal, mennyi energia felhasználásával készül az adott termék?
  • Mennyi alapanyagot kell kitermelni hozzá? Hány fát kell kivágni miatta?
  • Hány km-t szállítják mire ideér és hogyan szálítják?
  • Kikkel készíttetik?
  • Milyenek a munkavállalói körülmények?
  • Mennyi csomagolóanyag kerül rá a gyártás során?
  • Milyen üzleti érdekeltségeket, multicégeket erősítenek egy adott termék forgalmazásával?
  • Végül, valóban nélkülözhetetlen a termék az életünkből? Tényleg jobbá teszi azt?

Egy kicsit kifordult a világ

Úgy érzem, valahol egy kicsit mintha kifordult volna az a világ, ahol a virtuális tér és az általa kínált lehetőségek fejlődnek a leggyorsabb ütemben. Ahol online nyílik egyre több és több munkalehetőség és a képernyő előtt ücsörögve sokkal jobban kereshetünk mint a kétkezi munkás. De a kereslet és a kínálat törvénye itt is működik. Például nagy a kereslet a weboldalkészítésre is és mégis viszonylag kevesen nyújtanak minőségi online szolgáltatást. Mindeközben a mezőgazdaságunkat átveszik a gépek, a minőségi, vegyszermentes termesztés aránya pedig még mindig elenyésző. Remélhetőleg növekszik valamelyest… Itt jegyzem meg, hogy az előző mondatban a termesztés szót először termelésnek akartam mondani. Aztán eszembe jutott, hogy a minap egy kedves néni, akivel a buszon megbarátkoztam, kijavított. És mennyire igaza van. A növényeket jóesetben nem termeljük, hanem termesztjük.

Ügyfélérték

Marketingesek, meg üzletfejlesztők szokták emlegetni az ügyfélérték fogalmát. Tragédiának érzem, bár anyagilag sajnos érthető, hogy ezek a “szakemberek” az Ügyfeleket a befektetett munka és a hozott profit (plusz a jövőben várható profit) arányában skatulyázgatják. Az elv, amiért ezzel foglalkozni szoktak, az az, hogy nem mindegy kire megy el az időnk nagyrésze. A Pareto elvre hivatkoznak, ami leegyszerűsítve a 80-20-as szabályt takarja. Sokmindenre ráhúzható ez az arány, de jelen esetben arról van szó, hogy sok esetben Ügyfeleink 20%-a adja a bevételeink 80%-át. Vagy az elvégzett feladataink 20%-a hozza a bevételeink 80%-át. Ezért valóban nem is mindegy, hogy mire megy el az időnk.

De könyörgöm. Mi lenne akkor, ha Ügyfeleinket az ügyeik, küldetéseik alapján értékelnénk? Ha arra próbálnánk több időt fordítani, akinek a küldetésében jobban hiszünk? Ami előremozdítja a világot? Ami segít, szolgál, felemel? Túl naiv vagyok? Én mégis azt gondolom, hogy hosszútávon ez a kifizetődő. Nem feltétlenül anyagilag. De életminőség szempontjából és a lelkiismeretünk szempontjából biztosan. Ugyanis eleinte lehet, hogy sokan megelégszenek azzal, hogy jól keresnek egy munka elvégzésével (ez lehet épp weboldalkészítés, egy kitűzött keresőoptimalizálási cél elérése, vagy bármi más online marketinges szolgáltatás, melyekre elég nagy az igény manapság), később az ember lelkiismeretében fel kell, hogy erősödjön a kérdés, egyenesen Kosztolányi Dezső Hajnali részegség című verséből: “hát te mit kerestél ezen a földön (…) ?” Magyarra fordítva: milyen ügyekre pazaroltad az értékes és véges idődet? Minél előbb szembesülsz a kérdéssel és válaszolod meg magadnak, annál jobban jársz. Szeretettel ajánlom e gondolatot a marketing kivitelezéssel foglalkozó ismerőseimnek, barátaimnak.

Tégy te is valamit, MA!

Tényleg legalább 20-30 olyan dolgot fel lehetne sorolni, amit a klímaváltozás és környezetvédelem ügyében tehetünk. Mindaddig ez persze haszontalan, amíg nem érezzük át ténylegesen a problémát. Pedig nagyon egyszerű a lényeg: ha a jelenlegi pazarlás folytatódik, 10-20 éven belül elég nagy eséllyel olyan globális méretű katasztrófák sorozata indul el, ami a kihalásunkhoz is vezethet. Ezért most együttesen kell minél gyorsabban cselekedni, hogy öregkorunkra is meglegyen még ez a kedves játszótér, amit Földnek hívunk.

Álljon még itt a nemrégiben a facebook-on megosztott szösszenetem a környzetvédelem és klímaváltozás helyzetéről és néhány cselekvési lehetőségről.

Köszönöm, hogyha megtiszteltél figyelmeddel, remélem pár gondolatot magaddal tudsz vinni és apró lépésekben már ma el tudod kezdeni a változást, változtatást.

Üdv,

Balázs