TSŪ – újraindul a közösségi oldal, ami fizetni fog a posztjaidért

TSŪ – újraindul a közösségi oldal, ami fizetni fog a posztjaidért

Várhatóan március-április környékén fog újraindulni a Tsū nevű közösségi platform – ezt a cég ügyvezető alelnöke árulta el nekem levelében. (Frissítés: a koronavírus miatt később fog indulni a Tsū béta tesztje is, bizonytalan ideig még várni kell.) Emlékeztetőül, ez volt az az oldal, ahol a hirdetési bevételekből a tartalomkészítők is részesültek. Itthon egyelőre nem találkoztam a hírrel, ezért most az összes információt összegyűjtöttem, amit jelen pillanatban tudni lehet a közösségi oldal helyzetéről.

Előzmények

4 évvel ezelőtt, 2015-ben egy kisebb szenzációként hatott, hogy megjelent egy lehetséges Facebook-rivális közösségi oldal: a Tsū. A nagyobb hazai híroldalakon is megjelent az újdonság, sokan ki is próbálták az új felületet, engem is érdekelt.

Nagyon tetszett az ötlet, hogy a hirdetési bevételekből a platform felhasználói, vagyis maguk a tartalomkészítők is részesülhetnek.

regi Tsū logó
A régi Tsū logó, 2015

A felület megjelenése is megnyerő volt, a weboldal szépen működött. A működése azonban kb egy-másfél év után megkérdőjeleződött, leginkább két ok miatt:

  • a platform 10%-ot tartott meg magának a hirdetési bevételekből és 90%-ot adott a tartalomkészítőknek. Ez a kifizetési modell, bár rendkívül gáláns volt, nem volt fenntartható.
  • viszonylag nagy arányban tűntek fel a közösségi oldalon spam-jellegű tartalmak, pl. “Oszd meg és nyerj pénzt!” feliratú képek. Ezek az alacsony színvonalú posztok lehúzták az oldal színvonalát és hitelességét.

Pedig maga az ötlet nagyon előremutató volt és volt benne fantázia. Ezt az oldal rekordsebességű növekedése is igazolta: öt hét alatt összejött az 1 millió felhasználó, ez a Facebook-nak korábban 10 hónapot vett igénybe. [Forrás.] Nem csoda, hogy az említett cég megijedt: a közösségi média óriás kis idő elteltével letiltott minden tsu.co linket az oldalán, nemcsak a nyilvános posztokban, a privát beszélgetésekben is!

Visszatér a Facebook-rivális

2019. decembere: valami rejtélyes oknál fogva eszembe jutott a régi tsu.co honlap. Kíváncsiságból megnéztem mi a helyzet az oldallal, ami egyből átirányított a tsu.social -re. Meglepődtem: az oldal azt ígérte, hogy hamarosan újraindul illetve előregisztrációra buzdított. Persze, volt bennem egy minimális kétkedés is, de azért csak feliratkoztam: kíváncsi voltam a fejleményekre és titkon reméltem, hogy újraéled a kezdeményezés.

2020. február 5.: eltelt másfél hónap az első impulzus óta. Ezidőalatt rendszeresen figyeltem a startup posztjait, frissítéseit. És nem írtam volna meg ezt a blogposztot, ha nem látnám egyértelmű jeleit az újraindulásnak. Ennek ellenére a külföldi fősodratú médiában se igazán szerepelt még a hír, csak elvétve, például itt és itt.

Frissítés: Ennek oka az, hogy a sajtóközleményekkel még tudatosan vár az amerikai cég – ezt Janine Collins, a cég médiaszakértője, “Tsu Live” műsorvezetője is megerősítette megkeresésemre. A hír várhatóan március végén fog útjára indulni a médiában. Én magam is elküldtem volna már az újságot egy-két helyre, de ha tolmácsolhatom Janine kérését az esetlegesen idetévedő újságíróknak, várjanak a fenti időpontig. A cég akkor szeretné, hogy hír legyen a dologból, amikor már ki is próbálható a közösségi felület.

Az újraindulásra utaló jelek

Számok, adatok

Érdemes lehet néhány hivatalos tulajdonosi és befektetési adattal kezdeni. A cég mögött a Hilco Streambank és a Terracap Group áll, előbbi 2019 tavaszán vásárolta bele magát a startup-ba. A teljes finanszírozási összeg a Crunchbase adatai alapján 19 millió dollár.

A köztudatba való berobbanáshoz és növekedéshez elsősorban influenszereket mozgósítanak. Illetve a már ismert “Hívd meg a barátodat!” growth hacking technikát.

“Influenszerek

@sommerray például (ő egy fitnessz celeb), aki több mint 24 millió követővel rendelkezik Instagramon, már reklámozza a kezdeményezést a 24 óráig látható “sztorijaiban” – még csak elvétve, de egyre gyakrabban. (frissítés, feb. 24: azóta már több posztjában is hirdeti a tsu.social -t)

Mivel a Tsū is egy közösségi média felület lesz, adja magát, hogy a most menő közösségi média oldalak és applikációk (pl. Instagram, TikTok) influenszereit kell megnyerni ahhoz, hogy tömegekhez eljuthasson az új lehetőség ígérete. A következő “Insta celebek” már fel-felbukkannak a Tsū által szervezett gálákon, rendezvényeken és hirdetik is az új közösségi média oldal előregisztrációját: @sommerray, @rayj, @hitmaka, @bluefacebleedem, @emileghantous, @alycampbell, @elizabethfmoris, @christinamilian, @lovebrandimarie

  • @janinejuanita: ő a Tsu Live egyik készítője, műsorvezetője. Az ő sztorijaiban is gyakran látni a “Tsū vonatra” újonnan felszálló utasokat.
  • @dmorris223: ő felel a social és partnerkapcsolatokért illetve együttműködésekért a Tsū-nál. Olykor az ő sztorijaiban is felfedezhető, hogy kik csatlakoznak éppen a kezdeményezéshez.

A meghívók

A meghívásokért a platform azt ígéri, hogy az általunk meghívott ismerősök által generált reklámbevételekből 10% minket illet majd (örökre), de az ajánlat csak az oldal hivatalos elindulásáig él. Ez az extra 10% nem az ismerősünk díjából vonódik le, hanem egy azon felüli jutalom nekünk, amiért meghívtuk őt. Ezzel tehát arra buzdít a közösségi oldal, hogy hívjunk meg minél több ismerőst, amivel természetesen elvileg mi is jól járunk majd.

Előregisztráció

Mint egykori Tsū felhasználó és a fejlemények kíváncsi követője természetesen én is előregisztráltam. A folyamat 3 lépésből áll:

  • e-mail címünk (vagy telefonszámunk) megadása
  • kedvenc közösségi média felületeink bejelölése
  • kedvenc témáink bejelölése

Mindezt elvileg azért, hogy a későbbi felhasználói élményünket személyre szabjuk.

Hivatalos válaszok egyenesen a Tsu Inc. -től

Megkerestem a legilletékesebbeket, a cég vezetőit: a jelenlegi CEO – és korábbi Tsu alapító tag – John Acunto, szűkszavúan ugyan, de válaszolt megkeresésemre. Eric Mader, az ügyvezető alelnök bővebben is írt, vele e-mailben tartom a kapcsolatot, és több részletbe is beavatott – ezekről lejjebb. Janine Collins (a Tsu Live műsorvezetője) pedig szintén segítőkész volt, amikor a Tsu jövőbeni médiamegjelenéseiről érdeklődtem.

Többek között ezek derültek ki

“Várhatóan 2020. március-április folyamán fog elindulni a közösségi oldal.”

Bár valószínűleg mindenki egyszerűsítve Tsu-nak fogja hívni,

“a közösségi oldal neve helyesen: Tsū vagy tsū.” (a kiejtése magyarul: “szú”.)

Aki előregisztrál,

“… annak korai hozzáférése lesz az oldalhoz, és még azelőtt tesztelheti a felületet, mielőtt az a nagy nyilvánosság előtt elérhetővé válik.”

“… egyből 50%-os részesedést fog kapni az általa generált reklámbevételek után, miután az oldal a nyilvánosság számára is elérhető lesz”

“… kapni fog egy személyre szabott linket, amivel meghívhatja az ismerőseit, a fent is már említett bónuszért. A meghívásos promóció csak az oldal elindulásáig él – tehát lényegében még valószínűleg február-március folyamán és nem MLM (az “ismerős ismerőse” nem juttat plusz bevételhez). Az, hogy hány ember regisztrált a mi meghívásunkra, az az oldal indulása után lesz látható a profilunkban.”

Az ügyvezető alelnök azt is hozzátette:

“Hamarosan elérhető lesz a közösségi oldal működési és üzleti modellje, melyben jobban áttekinthető lesz az elképzelés.”

Pénzkereseti lehetőség

A leendő közösségi hálózaton elméletileg kétféleképpen lehet majd bevételhez jutni:

  • az egyik mód a már fent is említett reklámbevételek utáni 50%, ami a tartalomgyártóknak jár. Értelemszerűen aki csak nézelődni megy fel az oldalra, az nem építi az oldalt, nem erősíti a nézettségi mutatókat, így nem is illeti kifizetés. A nézettség új tartalmaktól fog nőni, tehát a platform az alkotókat jutalmazza a reklámbevételek 50%-ával. Őket is azzal arányosan, hogy mekkora nézettséget hoznak a közösségi oldalnak.
  • a másik pénkereseti lehetőség az Affiliate. Ha egy felhasználó a Tsū felületén keresztül ajánl egy terméket, amit egy vásárló meg is rendel online (az ajánlott cégtől), akkor a felhasználó, aki a terméket ajánlotta, szintén részesedik valamelyest az eladásból.
Jótékonyság – egy kiemelt ügy volt a régi Tsu.co honlapon is
Jótékonyság – egy kiemelt ügy volt a régi Tsu.co honlapon is (háttérkép a régi oldalról 2016-ból)

Adományozás, jótékonyság

Az oldalon megkeresett bevételeinkből pedig elvileg mindennél egyszerűbb módon lehet majd adakozni, a megkeresett dollárjainkat / forintjainkat (?) jótékonysági ügyeknek, civil szervezeteknek lehet majd ajánlani. Emlékszem, hogy ez a rendszer már a régi Tsū felületen is jól működött, akkoriban például egy ivóvízellátásban segítő segélyszervezet volt népszerű az oldalon (@charitywater), sokan egyből nekik küldték tovább a virtuális pénzüket. De természetesen bárki dönthet úgy, hogy a bevételét megtartja és saját magának fizetteti ki.

A régi tsu.co felület egyébként csak minden 100 dollár után fizette ki a felhasználónak járó összeget, az új rendszer pontos kifizetési módja még nem nyilvános.

A Tsū-n szerzett bevételek a reklámokból és Affiliate eladásokból tevődnek majd össze

Sikeres lesz?

Privát vélemény:

A Tsū 2020-as sikeréhez valószínűleg nem lesz elég az az ígéret, hogy “pénzt kereshetsz a tsū-zással”. A korábbi próbálkozás vélhetően azért bukott el, mert nagyon nagy részben erre épített a közösségi oldal. S eközben a felhasználói élmény terén nem volt sokkal innovatívabb versenytársainál. Éppen ezért leginkább azokat a felhasználókat vonzotta be az oldal, akik elsősorban a meggazdagodást várták az új felülettől. Ahhoz viszont, hogy egy tartós, elkötelezett és igényes közönség is kialakulhasson az új oldalon, ahhoz arra van szükség, hogy a felület rendkívül modern és stílusos, már-már hívogató legyen – legalább annyira mint a Facebook, az Instagram vagy a TikTok.

Ahhoz, hogy a platform sikeres lehessen, fontos feladat lesz majd a közönség megfelelő edukálása is: például hogy nem lesz jutalmazva a másolt vagy kéretlen tartalom, az igénytelenség, és a “trash”. Ha netán mégis lehet majd pénzt keresni ilyen jellegű, “kéretlen” tartalmakkal, akkor véleményem szerint az oldal nem lesz hosszú életű, vagy legalábbis nem lesz átütő erejű, nagy tömegeket megmozgató online jelenség.

A legnagyobb kihívás az lesz a Tsū számára, hogy az emberek véges szabadidejéből amit a közösségi média felületeken töltenek, valamennyit ne a már jól bejáratott és kényelmes “helyeiken” töltsenek el, hanem “átpártoljanak” ide. Eleinte csak pár percet, aztán sokkal többet. Ebben az influenszereknek lehet nagy szerepe.

Én őszintén remélem, hogy ezúttal valami nagyon jó és minőségi sül ki a dologból. Ebben az esetben Dávid legyőzné Góliátot, ugyanis a sok-sok milliárd dolláros hirdetési bevétel, ami jelen pillanatban egyetlen gigavállalat zsebében landol, ha csak részben is, de szépen lassan visszaáramolhatna az alkotó emberek zsebébe. Én mindig drukkolok az ilyen szabadságharcoknak és örömmel adok hírt ezekről.

További információk a Tsu közösségi oldalról

Előregisztráció: www.tsu.social

Bognár Balázs

Betöltési sebesség javítása WordPress-ben

Betöltési sebesség javítása WordPress-ben

Vendégposzt a betöltési sebesség gyorsításáról, Jobbágy András tollából.

Senki sem szereti a lassú weboldalakat. Az interneten mindenki türelmetlen, még türelmetlenebb, mint az offline világban. A kutatások szerint elég pár pillanatnyi késés, és az átlagos felhasználó már is hajlamos továbblépni a honlapról.

Ennek ellenére nagyon sok honlaptulajdonos nem foglalkozik a betöltési sebességgel. Talán mert remélik, hogy a szuper tartalom és szép webdesign majd kárpótolja a felhasználót. Vagy csak egyszerűen nincsenek tisztában, mennyire fontos kritérium a gyorsaság egy weboldalnál.

Szeretném végigjárni ebben a cikkben, hogy miért életbevágó kérdés minden honlap számára a minél rövidebb betöltési idő. A cikk második felében konkrét tippeket is adok ahhoz, hogyan tudod gyorsítani a WordPress weboldalad. (Ha még csak most ismerkedsz a WordPress világával, ajánlom a honlapkészítés kezdőknek cikkemet.)

A betöltési sebesség és az online marketing

A betöltési sebesség nem csupán felhasználói élmény (UX), hanem kőkeményen online marketing kérdés is. Elsőre talán nem egyértelmű a kapcsolat a kettő között. A kulcs a Google algoritmusának működésében rejlik.

A Google 2010-ben jelentette be, hogy a rangsorolási metódusában fontos szerepet kap a weboldal sebesség is. Egyszerűen azért, mert a gyorsan betöltődő weboldal elégedetté teszi a felhasználókat. A Google pedig elégedett felhasználókat szeretne, hiszen a jövőben is piacvezető akar maradni a keresőmotorok között.

A gyors betöltési sebesség ezért segíthet előrébb jutni a Google keresőjében. Vagyis pozitív hatással van a honlapod online marketingjére is.

Ebből következik, hogy a lassú betöltődés viszont árt a weboldaladnak. Rontja a helyezésedet a keresőben, miközben megfojtja a felhasználói élményt is. Egy lekérésekre lassan reagáló honlapon az emberek kevesebb időt hajlamosak eltölteni, és sokkal magasabb lesz a visszafordulási arány. Ráadásul a hosszas betöltés tönkreteszi a konverziót is.

Egy, a legnagyobb webáruházak teljesítményét vizsgáló 2017-es tanulmány szerint minden 100 milliszekundumos (0,1 másodperc!) késés a betöltési sebességben hét százalékos esést jelenthet a konverziós rátában. Kettő másodperces késés pedig akár a visszafordulási arány 103 százalékos emelkedésével járhat! Elég sokkoló adat itt nálunk, a szégyenletesen lassú webáruházak* országában.
A betöltési sebesség tehát kulcskérdés, ha sikeresek akarunk lenni az e-kereskedelemben, vagy bármilyen más online üzletágban.

Mennyi az ideális betöltési sebesség?

Az ideális betöltési sebesség nagyjából 2-5 másodperc között van, azzal a megkötéssel, hogy a felmérések szerint a felhasználók 40-53 százaléka elhagy egy olyan weboldalt, ami nem töltődik be három másodperc alatt. Két másodperc felett pedig már minden másodperc a visszafordulási arány növekedésével jár. A felhasználók 47 százaléka asztali és számítógépen ráadásul két másodpercnél is rövidebb betöltési időt vár el.

Vagyis, ha nem akarod, hogy a weboldaladat a felhasználók tekintélyes része dühösen hagyja el, próbáld legalább három, de inkább két másodperc körül/alatt tartani a betöltési sebességet.

5 másodperces weboldal betöltődés WordPressen már határeset.

Egy 5 másodperces oldalbetöltődés már határesetnek számít – vannak akik nem várják meg és “lepattannak”.

Honnan tudom, hogy mennyire gyors a honlapom?

Az oldalsebesség mérésére több ingyenes eszköz is létezik. Használhatod például a GTmetrix vagy a Dotcom-monitor tesztjét. Az előbbi jellemzője, hogy rengeteg tippet ad a weboldal sebesség növelésére, az utóbbié pedig, hogy a világ 24 különböző pontjáról futtatja lesz a tesztet, ezért nagyon jó megoldás, ha a nemzetközi piacra szeretnél betörni a weboldaladdal.

Az én személyes kedvencem a Google saját sebesség tesztje (Ez még pontosabban fogalmazva a weboldal “teljesítményét” méri, melynek természetesen fontos része a sebesség is). Egy nullától százig terjedő skálán osztályozza a weboldalakat, és külön eredményt ad meg az asztali és a mobilos nézetre. Érdemes figyelembe venni a teszt javaslatait, mert ha követjük őket, nagyon szép eredményeket lehet elérni egy átlagos WordPress weboldallal is.

Egy tipp a Google sebesség teszt használatához: alapvetően nem az abszolút eredmény a fontos, tehát önmagában nem az, hogy 65, 70 vagy 82 pontot kaptál. De azt azért mindenképpen ajánlom, hogy a fent már részletezett okok miatt igyekezz három másodperc alatt tartani a betöltési időt.

Amire inkább figyelned kell, hogy a versenytársaidhoz képest legyél tartósan jobb a betöltési sebesség terén, mert ez komoly előnyt jelenthet neked a keresőben. Ha a konkurens weblapok 40 pontot kapnak a teszten, a tied szerezzen legalább 55 pontot. Ha hetvenet, akkor a tied legyen 80 felett, és így tovább. És most lássuk, mit tehetsz, hogy szuper gyors legyen a honlapod.

Betöltési sebesség: az alapok

Az első, és legfontosabb, hogy az alapok rendben legyenek, mert megfelelő üzemeltetési környezet nélkül akármit csinálsz, mindig lassú lesz a weboldalad. Mit értek ez alatt?

  • Jó tárhely
  • Jó sablon
  • Rendszeresen karbantartott és frissített eszközök

Kezdjük a tárhellyel. Tele az internet magyar és külföldi szolgáltatók ajánlataival, de egyáltalán nem egyszerű feladat igazán jót választani közülük, pláne ha gyorsat akarunk. Sokszor sajnos csak utólag derül ki, hogy a papíron remek választásnak tűnő szolgáltatás lassú tárhelyet ad.
Általánosságban elmondható, hogy az olcsó (30-40 ezer forint/év alatt) szegmensben nagyon könnyű rossz szolgáltatásba belefutni. Rossz alatt nem azt értem, hogy neked kell foglalkozni a sebesség optimalizációval, hanem azt, hogy bármit is csinálsz, mindig lassú marad a honlapod. A lassú tárhely jele, amikor a Google tesztje tartósan nagyon magas, több másodperces értéket ad meg a szerver válaszidejére (TTFB). Ilyenkor általában a szolgáltatóváltás hoz csak érdemi eredményt.

Amennyiben szeretnél biztosra menni, érdemes drágább szolgáltatást választani, például egy jó managed hosting szolgáltatást, ami leveszi a válladról az összes tárhellyel kapcsolatos terhet. Ha sok-sok ezer látogatód van, vagy ennyire számítasz, válassz virtuális dedikált szervert (VPS). Webáruház esetén keress direkt erre specializálódott tárhelyet.

Viszont ha csak egy átlagos forgalmú (havi 5000 látogató alatt) weboldalad van, és szívesen foglalkozol legalább alapszinten a tárhellyel kapcsolatos tennivalókkal, például a sebesség optimalizációval is, vagy csak nem akarsz havi szinten sok ezer forintot elkölteni tárhelyre, akkor nyugodtan próbálj ki több egyszerű osztott tárhelyet. Lehet, hogy nem elsőre, de előbb-utóbb találni fogsz olyat, ami passzol az igényeidhez.

Ha már van egy jó tárhelyed, szükséged lesz még egy kiváló minőségű WordPress sablonra.
Amennyiben pénzt akarsz keresni a honlapoddal, vagy egyszerűen csak nem akarsz kockáztatni, mindenképpen válassz prémium (fizetős) sablont.

Személyes tapasztalatom alapján a Divit, a StudioPress termékeit, valamint az Oxygent tudom ajánlani. Mindegyiknél alapvető fejlesztési szempont a gyorsaság, bármelyikkel jó eredményeket lehet elérni a sebesség optimalizálás területén (is).

És végül nem szabad megfeledkezni a rendszeres karbantartás fontosságáról sem. Hiába választottál szuper tárhelyet és kiváló minőségű sablont, hiába döntöttél körültekintően arról, hogy milyen bővítményeket (plugin) telepítesz a honlapodra, ha nem figyelsz a frissítésekre, az egész fabatkát sem fog érni fél-egy év múlva.

A hanyagul, vagy sehogy karbantartott weboldal egy idő után belassul, és működési zavarok jelentkeznek. Végül a honlap szép csendben kileheli a lelkét – általában mindig a legrosszabb pillanatban.

Hat módszer WordPress weboldalak gyorsítására

Ha a fentiek rendben vannak, de továbbra sem vagy megelégedve a weboldalad sebességével, akkor még mindig tudsz mit tenni. Mutatok néhány eszközt / módszert, amivel a személyes tapasztalatom szerint sokat lehet javítani a betöltési sebességen.

1. GZIP tömörítés beállítása

Ez azért lényeges, mert ha tömörítve szolgálja ki a szerver a honlapodat, a felhasználóknak sokkal kisebb adatmennyiséget kell letölteniük, amikor a weboldalra kattintanak. Kisebb adatmennyiség pedig egyenlő a gyorsabb lekéréssel.
Ha a tárhelyed online kezelőfelülete cPanel (ez a leggyakoribb megoldás), akkor a Gzip tömörítést a Szoftver >> Webhely optimalizáció >> Az összes tartalom tömörítése úton keresztül tudod beállítani. A Gzip tömörítést tudja emellett szinte az összes elterjedt cache bővítmény (például a WP Fastest Cache és a W3 Total Cache) is.

2. Legfrissebb PHP verzió beállítása

A PHP egy nagyon népszerű, nyílt forráskódú, szerver oldali webes programnyelv, ezen íródott a WordPress magja is. Nagyon nem mindegy, hogy a PHP melyik verziója fut a tárhelyeden.
Sok hazai tárhelyszolgáltató a már teljesen elavultnak számító 5.6-os verziót használja alapbeállításként. A WordPress viszont már csak a 7-es verziót támogatja, ami sokkal-sokkal gyorsabb, mint a régebbi változatok.
A PHP verziót a cPanelen a Multi PHPManager >> PHP verzió beállítása útvonalon állítható át. Válaszd a lehető legfrissebb verziót, ami jelenleg (2019 őszén) a 7.3-as.

3. Képek optimalizálása

Rengeteg weboldal azért nagyon lassú, mert tele van rakva szép nagy, több megás képekkel, amiket aztán csak vért izzadva tudnak betölteni a böngészők. A megoldás szerencsére egyszerű: tömöríteni kell a képeket.
Ezt megteheted felöltés előtt online eszközökkel, jó tapasztalataim vannak például a JPEG Optimizer, a Compressor.io vagy a Compress PNG webes alkalmazással. (De a TinyPNG is egy régi jó bevált oldal képek tömörítésére.)

TinyPNG, képtömörítés

A TinyPNG oldalon egyszerűen csak a “Fogd és vidd” módszerrel kell a tömörítendő képeket az ablakra húzni.

Feltöltés után is tömörítheted a képeket bővítményekkel. Ilyen plugin például az Imagify, havi 25 MB-ot tömöríthetsz vele ingyenesen.

Tartsd a képek méretét 200 kB alatt.

Elsőre talán nem hiszed, de 200 kB igazából tényleg mindenre untig elég lesz. Sőt, legtöbbször sokkal kisebb méretű képek is bőven élvezhetőek, még nagyobb (pl. 2000 x 1000 pixeles) méretben is.

4. Lusta betöltés alkalmazása

Hatásos és nagyon egyszerű trükk a “lusta betöltés”. A lényege, hogy a weboldal lekérésekor elsőre csak azok a “hajtás feletti” (above the fold) tartalmak töltődnek be, amelyek görgetés nélkül, egyből megjelennek a böngészőben a felhasználó szemei előtt.
A honlap többi, “hajtás alatti” (below the fold) része csupán akkor töltődik le, amikor a felhasználó odagörget. Ezzel csökkenteni lehet az egyidejű HTTP lekérések számát, az eredmény pedig egy gyorsabb honlap lesz.
A lusta betöltést könnyen beállíthatod az úgynevezett Lazy Load bővítményekkel. A kedvencem a képek, videók és iFrame-k késleltetett betöltésére fejlesztett Lazy Load by WP Rocket alkalmazás. Villám gyorsan lehet konfigurálni és nagyon hatékony.

5. Gyorsítótárazás (cache)

A rövid betöltési idő elérésének egyik legfontosabb eszköze a hatékony gyorsítótárazás (cache). A lényege, hogy amikor egy felhasználó a weboldaladra kattint, a böngésző gyorsítótára lementi a honlap statikus, nem változó részeit, így a legközelebbi látogatáskor már csak a változó, dinamikus elemeket kell újból letöltenie. A betöltési sebesség ezáltal sokkal jobb lesz – de csak akkor, ha jól van beállítva a gyorsítótár-házirend.
A leghatékonyabb megoldás, ha a tárhelyhez tartozik szerver oldali cache szolgáltatás. Ezt azonban csak a drágább szolgáltatók tudják. A másik megoldás egy cache bővítmény telepítése.
A cache bővítményeket alapvetően két “iskolába” lehet kategorizálni kezelési bonyolultság szerint. Léteznek nagyon egyszerűen beállítható és kezelhető pluginok, ilyen az ingyenes  WP Fastest Cache vagy a fizetős WP Rocket. Előnyük, hogy minimális háttértudás szükséges csupán a konfigurálásukhoz, néhány lehetőségből választhatunk, és kész is vagyunk.
Általában kicsit hatékonyabbak az olyan belemenősebb, sokkal több választást felajánló bővítmények, mint az ingyenes W3 Total Cache, vagy a magyar fejlesztésű, fizetős Swift Performance (van ingyenes verziója is). Főleg az előbbinél pepecs munka a helyes konfiguráció megtalálása, de ha sikerül, nagyon szép eredményt lehet elérni vele.

Swift Performance plugin admin nézete

A Swift Performance plugin admin felülete

6. Adatbázis takarítás

A WordPress weboldalak minden tartalmat és beállítást MySQL adatbázis táblákban tárolnak. Az adatbázisban nyomot hagy minden változtatás, bejegyzés módosítás, telepítés és törlés, stb. Olyan ez, mint a por lakásban, rendszeres takarítás nélkül egy idő után mindent belep. A “teleporolt” adatbázis pedig belassul, növeli a betöltési időt.

Az adatbázis kitakarításához egy sor bővítményt használhatsz. A legjobb talán a WP-Optimize. Pofon egyszerű a kezelése, csupán a WordPress admin kezelőfelületen a WP-Optimize >> Database menüpontban rá kell nyomnod a Run all selected optimizations lehetőségre, és megvárni, amíg végigfut a folyamat.

Érdemes ezt pár havonta elvégezni, főleg, ha gyakran adsz hozzá új tartalmat a honlapodhoz, például blogot írsz. Egyet nem szabad elfelejteni: készíts mindig biztonsági mentést az adatbázis karbantartása előtt!

Összegzés

Ha az összes, fent részletezett megoldáson végigmentél, a WordPress honlapod mostanra biztosan sokkal gyorsabb lett, mint eredetileg volt. Gratulálok! Amennyiben kérdésed van, vagy segítségre van szükséged, nyugodtan írj hozzászólást.

Írta: Jobbágy András, a Honlapszaki.hu tulajdonosa és bloggere.


* 2 példa rendkívül gyenge Google PageSpeed Insights értékekre a hazai webáruházak világából: itt  és itt…

Véget ér a lájklicit? Eltűnik a kedvelések száma az Instagramon

Véget ér a lájklicit? Eltűnik a kedvelések száma az Instagramon

Véget ér a lájkvadászat az Instagramon?

Hamarosan jó eséllyel eltűnnek az Instagram lájkok idehaza is (pontosabban a lájkszámláló). A Facebook tulajdonába tartozó közösségi oldal Kanadában már korábban is tesztelte, hogy milyen az, amikor csak néhány lájkoló ismerős nevét mutatja az Insta. Azt, hogy hányan lájkolják az adott képet, azt pedig csak a kép feltöltője, vagyis a képek tulajdonosa tudta. Ma viszont további hat országban is elindul a próbaidőszak: Írországban, Olaszországban, Japánban, Brazíliában, Ausztráliában és Új-Zélandon. Egy BBC-n megjelenő hír szerint ma, azaz 2019. VII. 18-án csütörtökön szélesedik ki az új elképzelés tesztje. Helyes döntés!

A döntés miértje

A cég vezetői szerint a szorongást szeretnék enyhíteni a felhasználókban. Azáltal, hogy nem lesz lehetőség arra, hogy képeinket és mások képeit a kapott lájkok száma szerint skatulyázgassuk, csökkenhet majd a nyomás a hírfolyamot görgetők társadalmán. A felhasználói élmény pedig még kellemesebb lesz, mert mindenki sokkal inkább olyan tartalmakat oszt majd meg, ami a szívéhez közelebb áll.

Nem mintha ez nem így lenne alapvetően. De nem tekinthetünk el attól a ténytől sem, hogy létezik egyfajta korszellem is, ami a népszerűnek vélt tartalmak megosztására sarkallja az Instagram társadalmát. Elég ha a különféle “challange”-ekre (kihívásokra) gondolunk. Sokaknak eszébe sem jutna mindaddig a különféle virtuális bolondságokat művelni, amíg ne lenne amögött egy jelentős társadalmi megerősítés – mely ugye mindig több lájkkal is jár.

Hamarosan eltűnhetnek az Instagram lájkok itthon is

Hamarosan eltűnhetnek az Instagram lájkok itthon is

Előremutató, etikus döntés

Az én szememben ez egy bölcs döntés, előremutató lépés az Instagram részéről. És ezt igazolni látszik az a példa is, amivel most illusztrálom, miért gondolom így. Pár napja megismerkedtem egy körülbelül 50 ezer követővel rendelkező amerikai “influencer” lánnyal. Érdekes tanulság volt látni, hogy az egyébként nagyon kedves és csinos 21 éves lányka fejében mennyi nyomás van az Instagram miatt. Ezt persze nem én találom ki, hanem ő mesélte el egyik beszélgetésünk alkalmával. A dilemma pedig, amit a levegőben hagyott, az kísértetiesen egybevág az Instagram jelenlegi lépésével.

Elmesélte ugyanis, hogy egészen más dolgokat is csinálna a szíve szerint, konkrét történelmi eseményeket kutatna, tudóskodna, de valahogy nem jut el a végső döntésig, elhatározásig. Mert, van ez az Instagram dolog ugye… Valahogy ő más az Instagramon és fél megváltoztatni ezt a magáról alkotott képet, ahol egyébként freestyle rappereket véleményez. A jelenséget röviden és tömören az “Instagram girl” kifejezés írja le, mely e fenti gondolatsorokat is magába törmöríti. Ezzel egyébként sokszor viccelődtünk, amikor kérte, hogy hogy fotózzam le itt-ott budapesti városnézésünk alkalmával.

Egy másik véleményvezér őszinte önkritikája

De nem ő az első ilyen influencer akit ismerek. Egy másikkal pár hónapja beszélgettünk hosszasan egy napkelte nézésünk során (kedvelt időtöltésem, napindításom). Mert valahogy őt is spontán odavitte az élet, reggel 5-kor. Ő azt ismerte be, hogyha olyan komoly témákat is felvonultatna a profilján, mint például a környezetszennyezés, éghajlatváltozás (amikkel egyébként egyetért), akkor sokkal kevésbé lenne népszerű. Mert a nagy tömegeket a felszínes témák érdeklik, mint a divat, a vásárlás, a viccek, a sport és a kutyás-macskás videók. Ő épp 37 ezer követővel rendelkezik és gondoljunk csak bele… Ha végre majd ő is elkezd beszélgetni a követőivel arról, amiket valóban fontosnak tart (amúgy megígérte nekem) – merthogy nem fogja tovább nyomás alatt tartani a lájkvadászat – talán elindulhatunk egy jobb világ felé.

A kérdés, hogy mi lesz az ilyen és hasonló “nagy népszerűségekkel”, melyet mindenki a kapott lájkok számával azonosít és a továbbiakban egyelőre csak a követők száma fog megmutatni? Nem nehéz megmondani: le fognak ereszteni vagy rosszabb esetben ki fognak pukkadni. Az ember úgy fogja érezni, hogy elveszített valamit, ami fontos része volt az identitásának és a magabiztosságának. Persze a dolog jól mutatja, hogy mennyire téves dolog, ha az ember a lájkokra alapozza az önképét.

Milyen világot hoznak az eltűnő Instagram lájkok?

S mivel kevésbé osztunk majd meg élményeket azokról a dolgokról, melyek csak a vélt népszerűség miatt fontosak számunkra, és sokkal inkább olyanokat, amik tényleg rólunk szólnak, a felhasználók profiljai jobban tükrözik majd saját személyiségüket. Ezáltal jobban is tudnak majd kapcsolódni egymáshoz emberek – noha csak virtuálisan ugyan, azért ezek jó alapot adhatnak később a valós baráti kapcsolatokhoz is.

Véleményem szerint kisebb lesz a kontraszt az Instagram sztárok, influencerek és a mezei felhasználók között. Ez a különbség persze mindaddig fennáll majd, amíg a követők száma látszódik, de már jóval halványabban.

Weboldalkészítés Vállalkozásoknak az Instagramon

Az influencerek jövője

Magától értetődik persze, hogy a sok lájkot bezsebelő influencerek kieszelnek majd valamit, amivel e “magas társadalmi rangjukat” megmenthetik. Például felraknak a sztorijukban (24 óráig látható állapotfrissítés) feltett szavazást arról, hogy: “Na kitaláljátok, mennyi lájkot löktetek az előző képre? A) 12540 B) 24312 C) 62134 D) 837”. Vagy csak egy képernyőmentéssel egyszerűen megmutatják az admin felületüket, ahol látható a lájkok száma. Létre fog jönni egy láthatatlan szövetség a közönségesebb ám népszerűbb influencerek között, hogy “megmutatni néha poénból azt, hogy mennyi lájk jött, az nem is annyira hencegés”. A céljuk valószínűleg az lesz majd az Instagram újító lépésére válaszul, hogy elfogadottá tegyék a közösösségi média társadalmában: nem is gáz hencegni.

Az Instagram reklámokról

Különösen azok fogják féltve őrizni státuszukat, akik már-már megélhetésként tekintenek az Instára és a szponzorok döntésein múlik az “aranyélet”. A már nem felmutatható lájkokkal veszíteni fognak feltételezett értékükből és egyre inkább vagy valami kiemelkedőt kell alkotni ahhoz, hogy felfedezzék őket, vagy egy jól behatárolható (minél szűkebb) téma  fontos szereplőivé kell válniuk.

Kapcsolódó

Nem vitatható, hogy az Instagram lájkok nélkül is egy jó lehetőség marad arra, hogy megmutassuk a világnak a vállalkozásunkat és követőket, hallgatóságot, támogatókat nyerjünk az ügyünk mellé.

Ha kíváncsi vagy egy praktikus segítségre az Instagram fiókod kezelésével kapcsolatban, akkor olvasd el ezt a korábbi cikkemet, ahol bemutatom, miként lehet feltölteni képet Instagramra PC-ről / laptopról.

Remélem hasznos volt a hír és esetleg el is gondolkodtatott.

Üdv, Balázs

 

UPDATE (2019.11.11. 11:11):

Bár eddig csak 6 országban tesztelgették az újítást, most még jobban kiterjesztik: úgy néz ki, hamarosan tényleg eltűnik minden Instagram lájk, amit más felhasználók posztjai alatt láttunk eddig. A saját posztjainkon elvileg továbbra is látjuk majd a kedveléseket, tehát ahogy Adam Mosseri írja, privát lesz a lájkok száma.

Íme az Instagram vezetőjének Twitter posztja 2 nappal ezelőttről:

Weboldal UX audit a gyakorlatban

Ez egy vendégcikk Tusnádi István tollából. Az írás fókuszában a felhasználói élmény (UX) áll és abban nyújt segítséget, hogy milyen szempontok szerint érdemes elemezni a weboldalakat – legyen szó a saját oldalunkról vagy egy Ügyfél honlapjáról. Bárkinek ajánlom, aki honlapokat készít, vagy akinek weboldalt készítenek. Egy-egy munka átadásakor érdemes végignézni, hogy teljesülnek-e a lentebb bemutatott szempontok. (Balázs)

UX audit, felhasználói élmény, weboldal elemzés

Mit értünk UX alatt?

Az UX az angol user experience vagyis felhasználói élmény szavak rövidítéséből származik. Felhasználói élmény alatt értünk gyakorlatilag bármit, amely hatással van egy weboldal látogatójának hangulatára. A magas felhasználói élménnyel rendelkező weboldal …

  • hasznos – a rajta található tartalom kielégíti a látogató információ igényét
  • használható – szerkezete átlátható, tartalma könnyen navigálható
  • szerethető – arculata, design elemei a látogató érzelmeire hatnak
  • megtalálható – keresőrendszerekből elérhető
  • hozzáférhető – a tartalma mindenki számára hozzáférhető
  • hiteles – a látogató számára hihető amit megjelenít, bizalmat épít

Mi az az UX audit?

Az UX audit egy olyan weboldal elemzési tevékenység, amelynek során elsősorban a felhasználói élmény vizsgálatára koncentrálunk és megpróbáljuk minél több szempont szerint átvilágítani az oldalt.

Az UX audit eredményéről általában egy írásos dokumentum készül, amely jelzi, hogy a vizsgált területeken hogyan teljesített az oldal, hol vannak elmaradásai és milyen javaslatok vannak a hibák javítására.

Lássuk tehát milyen szempontokat vizsgálunk egy weboldal UX auditja vagyis UX elemzése során:

Betöltődési idő

A weboldalak betöltődési ideje különösen a mobilról történő internetezés elterjedésével lett kiemelten fontos szempont a felhasználói élmény oldaláról. A statisztikai elemzések rámutattak arra, hogy a mobilról jövő látogatók sokkal türelmetlenebbek, mint az asztali gépet használók. A türelmetlenség határa is pontosan ismert: 3 másodperc betöltődési idő felett drasztikusan nő a weboldalt elhagyók száma.

Amennyiben egy weboldal lassan töltődik be, az azért is alattomos UX hiba, mert a látogató még azelőtt elhagyja az oldalt, mielőtt az megjelenne az eszközén. Tehát a látogatottság elemzésre használt Google Analytics sem gyűjt adatot róla, így gyakorlatilag nem lehet pontosan kimutatni hányan zárták be a böngésző ablakot és hagyták el az oldalt. Egészen egyszerűen csak muszáj elhinni azokat a statisztikákat, amelyek weboldalak millióinak elemzése alapján születtek és mindent el kell követni az oldal gyorsítása érdekében.

Arculat

Még egy laikus látogató is képes észlelni, ha egy cégnek illetve weboldalnak nincs egységes, határozott arculata. Gyenge minőségű, elavult a logó, az arculati elemek, formák, színek nincsenek összhangban egymással. Ez minden esetben csökkenő bizalmat eredményez a látogatóban.

A megoldás a problémára egy professzionális, modern logó készítése és a logóval összhangban lévő webes arculat definiálása. Ezen felül pedig konzekvens szerkezet és megjelenés betartása a teljes weboldal struktúrában.

Reszponzivitás

Reszponzívitásnak nevezzük azt a technológiát, amely lehetőséget biztosít arra, hogy a weboldal minden eszközön, akár mobilon is jól használható legyen. A weboldal elemzése során nem csak azt nézzük, hogy mobilon valóban megfelelően igazodik-e az oldal a kisebb felbontáshoz, de a gyakori apró zavaró reszponzívitásbeli hibákat is megpróbáljuk kiszűrni. Ilyenek a rosszul használható mobil menü, a tartalomból kilógó táblázatok, a bezárhatatlan felbukkanó ablakok … stb. Az ilyen hibák megléte esetén hiába lesz reszponzív a weboldalunk, a látogató előbb-utóbb besokall és elhagyja azt.

Hibátlan megjelenés minden eszközön, ux audit, weboldal elemzés

Ma a látogatóinknak csak alig fele böngészik asztali számítógépen. Elengedhetetlen tehát, hogy egy okostelefonon vagy egy tableten is igényesen nézzen ki weboldalunk.

Képek

A weboldal tulajdonosok sajnos még mindig nincsenek tisztában azzal, hogy a képeknek milyen nagy szerepük van a látogatói bizalom kiépítésében és ezzel együtt a felhasználói élmény növelésében. Az olyan weboldalakon, ahol kisméretű, rossz felbontású, gyenge minőségű stock fotókkal vagy Google képkeresőből származó sokszor nem legális képekkel találkozunk, eleve nehéz megfelelő látogatói elköteleződést kialakítani.

Bár nem kevés időt és pénzt igényel, érdemes egy profi fotóssal saját képeket készíttetni, mert hosszú távon megtérül a minőségi képanyagokba fektetett energia.

Konverzió

Sok hazai weboldal elemzés során tapasztaltuk azt, hogy nincsenek konverziós útvonalak definiálva, illetve a legtöbb esetben még a konverziót megvalósító CTA-k vagyis a cselekvésre történő felhívások is hiányoznak. A látogató megérkezik egy ilyen weboldalra, talán még szimpatikus is lesz számára amit lát, elolvassa, megnézi a tartalmakat, majd dolga végeztével távozik, mert nem mondjuk meg neki, hogy mi lenne a következő lépés. Nem irányítjuk a hírlevél feliratkozás, a letöltés vagy a kapcsolatfelvétel irányába.

A weboldal hatékonyságát növeli, hogyha bármelyik aloldalára érkezik is a látogató, ott egy egyértelmű CTA (Call To Action = cselekvésre felhívás) fogadja. Ennek feladata, hogy a látogatót az olvasás végeztével tovább irányítsa a konverzió felé és ne hagyja, hogy elhagyja az oldalt.

Referenciák

Bármilyen szépeket is írunk cégünkről a weboldalra, az igazán meggyőző tényeket munkánkat illetően a referenciák bemutatása adja. Azok a weboldalak, ahol nincsenek referenciák, ott az esetek többségében ezt észre is veszik a látogatók és felmerül bennük a kérdés, “vajon miért nem tudok egy munkát sem megnézni”. Különösen szembeötlő ez olyan iparágakban, ahol a konkurensek viszont bemutatják referenciáikat.

A referenciák bemutatásának mikéntje is fontos. Felhasználói élmény szempontjából ideálisnak nevezhető, ha esettanulmányok formájában mutatjuk be, kinél milyen munkát végeztünk. Ha erre nincs lehetőség, akkor is fontos arra törekedni, hogy a referenciák bemutatása minél színvonalasabb, igényesebb legyen.

Olvashatóság

Tegyük fel, hogy megérkezünk egy weboldalra, ahol egy tördelés nélküli bal margótól jobb margóig tartó hosszú ömlesztett szöveget látunk, ráadásul sorkizárt formázással. Ahogy mi magunk, úgy a látogatók többsége sem fogja venni a fáradságot arra, hogy belekezdjen az olvasásba.

Korunk embere minden eddiginél türelmetlenebb és ez vonatkozik az információ befogadására is. Nem szeret olvasni, mert a média egyre inkább hozzászoktatta a képek és videók fogyasztásához.

Éppen ezért, ha mégis olvasnia kell, akkor azt szkennelve teszi. A szkennelve olvasó ember csak átfutja a szöveget, a főbb témák címeibe bele-beleolvasva ott áll meg és időzik egy kicsit, ahol valami érdekeset, számára fontosat talál.

Ebből kifolyólag fontos a szöveges tartalmainkat úgy formázni, hogy a szkennelve olvasó ember is meg tudja emészteni. Legyen a szöveg alcímekre és azon belül bekezdésekre tördelve! Használjunk minél több felsorolást és számozást!

áttekinthető átlátható weboldal szerkezet, ux audit, weboldal elemzés

Fontos az átláthatóság… A weboldaladon is.

Blog

Felhasználói élmény szempontjából fontos az úgynevezett szakértői szerep felépítése. Ez azt jelenti, hogy a weboldal látogatóiban nagyobb bizalmat és elköteleződést tudunk kiépíteni, ha látják, hogy szakmánknak élvonalbeli, profi szereplői vagyunk. Ehhez megfelelő eszköz többek között egy blog lehet, amely lehetőséget biztosít arra, hogy szakmai anyagokat továbbítsunk a látogatók felé.

A blogcikkek egyben a cég megtalálhatóságát is elősegítik, ráadásul azok a cégek, amelyek előkelő helyezést érnek el a keresőkben – például egy szakmai cikkükkel – automatikusan nagyobb bizalmat élveznek a látogatók oldaláról.

Bizalomépítő elemek

Ez az a terület, ahol nagyon sokat lehet tanulni a tengerentúli cégektől, ott ugyanis a bizalomépítő elemek használatát már sok éve nagyon magas színvonalon űzik. Bizalomépítő elemeknek nevezzük többek között …

  • az ügyfél visszajelzéseket
  • cégünkről számokban adatokat
  • tanúsítványokat
  • szakmai cikkeket
  • esettanulmányokat
  • referenciákat
  • ügyfél értékeléseket

Egy szóval gyakorlatilag minden olyan információt, amely a cég és a dolgozók hitelességét építik a látogatóban. Egy weboldal elemzés során azt vizsgáljuk, hogy ezekből hány bizalomépítő elem jelenik meg és azok milyen minőségűek.

Kapcsolatfelvételi lehetőségek

Az utóbbi időben különösen sok weboldalt néztünk át és arra lettünk figyelmesek, milyen sok helyen hiányzik az e-mail cím vagy a telefonszám. Sokszor csak egy kapcsolatfelvételi űrlap van és azon keresztül próbálják meg beterelni a látogatókat. Akinek viszont nem tetszik ez a módja a kapcsolatfelvételnek, az egy ideig keresgél valamilyen más lehetőség után, majd elhagyja az oldalt.

Tudom, hogy az e-mail cím feltüntetésének hiánya a spam védelemmel van összefüggésben, de kérdés, hogy megéri-e potenciális ügyfeleket veszíteni csak azért, mert kevesebb spam-et szeretnék kapni.

Ha felhasználói élmény oldaláról közelítjük meg ezt a területet, akkor az ajánlások egységesen azt mondják, hogy minél több lehetséges módot kell biztosítani a látogatónak a kapcsolatfelvételre: címet, telefonszámot, e-mail címet, űrlapot, közösségi média elérhetőségeket.

Összefoglalás

A felhasználói élmény javítása egy weboldalon nem egyszerű folyamat. Egyrészt azért, mert nagyon sok elemből áll, másrészt azért is, mert mindegyik elem valószínűleg csak egy nagyon picit fog javítani a weboldal összteljesítményén. Ennek ellenére érdemes belefogni, mert hosszú távon csak azok a cégek lesznek képesek fennmaradni, amelyek folyamatosan figyelmet fordítanak arra, hogy weboldaluk fejlődjön ezen a téren.