TSŪ – újraindul a közösségi oldal, ami fizetni fog a posztjaidért

TSŪ – újraindul a közösségi oldal, ami fizetni fog a posztjaidért

Várhatóan március-április környékén fog újraindulni a Tsū nevű közösségi platform – ezt a cég ügyvezető alelnöke árulta el nekem levelében. (Frissítés: a koronavírus miatt később fog indulni a Tsū béta tesztje is, bizonytalan ideig még várni kell.) Emlékeztetőül, ez volt az az oldal, ahol a hirdetési bevételekből a tartalomkészítők is részesültek. Itthon egyelőre nem találkoztam a hírrel, ezért most az összes információt összegyűjtöttem, amit jelen pillanatban tudni lehet a közösségi oldal helyzetéről.

Előzmények

4 évvel ezelőtt, 2015-ben egy kisebb szenzációként hatott, hogy megjelent egy lehetséges Facebook-rivális közösségi oldal: a Tsū. A nagyobb hazai híroldalakon is megjelent az újdonság, sokan ki is próbálták az új felületet, engem is érdekelt.

Nagyon tetszett az ötlet, hogy a hirdetési bevételekből a platform felhasználói, vagyis maguk a tartalomkészítők is részesülhetnek.

regi Tsū logó
A régi Tsū logó, 2015

A felület megjelenése is megnyerő volt, a weboldal szépen működött. A működése azonban kb egy-másfél év után megkérdőjeleződött, leginkább két ok miatt:

  • a platform 10%-ot tartott meg magának a hirdetési bevételekből és 90%-ot adott a tartalomkészítőknek. Ez a kifizetési modell, bár rendkívül gáláns volt, nem volt fenntartható.
  • viszonylag nagy arányban tűntek fel a közösségi oldalon spam-jellegű tartalmak, pl. “Oszd meg és nyerj pénzt!” feliratú képek. Ezek az alacsony színvonalú posztok lehúzták az oldal színvonalát és hitelességét.

Pedig maga az ötlet nagyon előremutató volt és volt benne fantázia. Ezt az oldal rekordsebességű növekedése is igazolta: öt hét alatt összejött az 1 millió felhasználó, ez a Facebook-nak korábban 10 hónapot vett igénybe. [Forrás.] Nem csoda, hogy az említett cég megijedt: a közösségi média óriás kis idő elteltével letiltott minden tsu.co linket az oldalán, nemcsak a nyilvános posztokban, a privát beszélgetésekben is!

Visszatér a Facebook-rivális

2019. decembere: valami rejtélyes oknál fogva eszembe jutott a régi tsu.co honlap. Kíváncsiságból megnéztem mi a helyzet az oldallal, ami egyből átirányított a tsu.social -re. Meglepődtem: az oldal azt ígérte, hogy hamarosan újraindul illetve előregisztrációra buzdított. Persze, volt bennem egy minimális kétkedés is, de azért csak feliratkoztam: kíváncsi voltam a fejleményekre és titkon reméltem, hogy újraéled a kezdeményezés.

2020. február 5.: eltelt másfél hónap az első impulzus óta. Ezidőalatt rendszeresen figyeltem a startup posztjait, frissítéseit. És nem írtam volna meg ezt a blogposztot, ha nem látnám egyértelmű jeleit az újraindulásnak. Ennek ellenére a külföldi fősodratú médiában se igazán szerepelt még a hír, csak elvétve, például itt és itt.

Frissítés: Ennek oka az, hogy a sajtóközleményekkel még tudatosan vár az amerikai cég – ezt Janine Collins, a cég médiaszakértője, “Tsu Live” műsorvezetője is megerősítette megkeresésemre. A hír várhatóan március végén fog útjára indulni a médiában. Én magam is elküldtem volna már az újságot egy-két helyre, de ha tolmácsolhatom Janine kérését az esetlegesen idetévedő újságíróknak, várjanak a fenti időpontig. A cég akkor szeretné, hogy hír legyen a dologból, amikor már ki is próbálható a közösségi felület.

Az újraindulásra utaló jelek

Számok, adatok

Érdemes lehet néhány hivatalos tulajdonosi és befektetési adattal kezdeni. A cég mögött a Hilco Streambank és a Terracap Group áll, előbbi 2019 tavaszán vásárolta bele magát a startup-ba. A teljes finanszírozási összeg a Crunchbase adatai alapján 19 millió dollár.

A köztudatba való berobbanáshoz és növekedéshez elsősorban influenszereket mozgósítanak. Illetve a már ismert “Hívd meg a barátodat!” growth hacking technikát.

“Influenszerek

@sommerray például (ő egy fitnessz celeb), aki több mint 24 millió követővel rendelkezik Instagramon, már reklámozza a kezdeményezést a 24 óráig látható “sztorijaiban” – még csak elvétve, de egyre gyakrabban. (frissítés, feb. 24: azóta már több posztjában is hirdeti a tsu.social -t)

Mivel a Tsū is egy közösségi média felület lesz, adja magát, hogy a most menő közösségi média oldalak és applikációk (pl. Instagram, TikTok) influenszereit kell megnyerni ahhoz, hogy tömegekhez eljuthasson az új lehetőség ígérete. A következő “Insta celebek” már fel-felbukkannak a Tsū által szervezett gálákon, rendezvényeken és hirdetik is az új közösségi média oldal előregisztrációját: @sommerray, @rayj, @hitmaka, @bluefacebleedem, @emileghantous, @alycampbell, @elizabethfmoris, @christinamilian, @lovebrandimarie

  • @janinejuanita: ő a Tsu Live egyik készítője, műsorvezetője. Az ő sztorijaiban is gyakran látni a “Tsū vonatra” újonnan felszálló utasokat.
  • @dmorris223: ő felel a social és partnerkapcsolatokért illetve együttműködésekért a Tsū-nál. Olykor az ő sztorijaiban is felfedezhető, hogy kik csatlakoznak éppen a kezdeményezéshez.

A meghívók

A meghívásokért a platform azt ígéri, hogy az általunk meghívott ismerősök által generált reklámbevételekből 10% minket illet majd (örökre), de az ajánlat csak az oldal hivatalos elindulásáig él. Ez az extra 10% nem az ismerősünk díjából vonódik le, hanem egy azon felüli jutalom nekünk, amiért meghívtuk őt. Ezzel tehát arra buzdít a közösségi oldal, hogy hívjunk meg minél több ismerőst, amivel természetesen elvileg mi is jól járunk majd.

Előregisztráció

Mint egykori Tsū felhasználó és a fejlemények kíváncsi követője természetesen én is előregisztráltam. A folyamat 3 lépésből áll:

  • e-mail címünk (vagy telefonszámunk) megadása
  • kedvenc közösségi média felületeink bejelölése
  • kedvenc témáink bejelölése

Mindezt elvileg azért, hogy a későbbi felhasználói élményünket személyre szabjuk.

Hivatalos válaszok egyenesen a Tsu Inc. -től

Megkerestem a legilletékesebbeket, a cég vezetőit: a jelenlegi CEO – és korábbi Tsu alapító tag – John Acunto, szűkszavúan ugyan, de válaszolt megkeresésemre. Eric Mader, az ügyvezető alelnök bővebben is írt, vele e-mailben tartom a kapcsolatot, és több részletbe is beavatott – ezekről lejjebb. Janine Collins (a Tsu Live műsorvezetője) pedig szintén segítőkész volt, amikor a Tsu jövőbeni médiamegjelenéseiről érdeklődtem.

Többek között ezek derültek ki

“Várhatóan 2020. március-április folyamán fog elindulni a közösségi oldal.”

Bár valószínűleg mindenki egyszerűsítve Tsu-nak fogja hívni,

“a közösségi oldal neve helyesen: Tsū vagy tsū.” (a kiejtése magyarul: “szú”.)

Aki előregisztrál,

“… annak korai hozzáférése lesz az oldalhoz, és még azelőtt tesztelheti a felületet, mielőtt az a nagy nyilvánosság előtt elérhetővé válik.”

“… egyből 50%-os részesedést fog kapni az általa generált reklámbevételek után, miután az oldal a nyilvánosság számára is elérhető lesz”

“… kapni fog egy személyre szabott linket, amivel meghívhatja az ismerőseit, a fent is már említett bónuszért. A meghívásos promóció csak az oldal elindulásáig él – tehát lényegében még valószínűleg február-március folyamán és nem MLM (az “ismerős ismerőse” nem juttat plusz bevételhez). Az, hogy hány ember regisztrált a mi meghívásunkra, az az oldal indulása után lesz látható a profilunkban.”

Az ügyvezető alelnök azt is hozzátette:

“Hamarosan elérhető lesz a közösségi oldal működési és üzleti modellje, melyben jobban áttekinthető lesz az elképzelés.”

Pénzkereseti lehetőség

A leendő közösségi hálózaton elméletileg kétféleképpen lehet majd bevételhez jutni:

  • az egyik mód a már fent is említett reklámbevételek utáni 50%, ami a tartalomgyártóknak jár. Értelemszerűen aki csak nézelődni megy fel az oldalra, az nem építi az oldalt, nem erősíti a nézettségi mutatókat, így nem is illeti kifizetés. A nézettség új tartalmaktól fog nőni, tehát a platform az alkotókat jutalmazza a reklámbevételek 50%-ával. Őket is azzal arányosan, hogy mekkora nézettséget hoznak a közösségi oldalnak.
  • a másik pénkereseti lehetőség az Affiliate. Ha egy felhasználó a Tsū felületén keresztül ajánl egy terméket, amit egy vásárló meg is rendel online (az ajánlott cégtől), akkor a felhasználó, aki a terméket ajánlotta, szintén részesedik valamelyest az eladásból.
Jótékonyság – egy kiemelt ügy volt a régi Tsu.co honlapon is
Jótékonyság – egy kiemelt ügy volt a régi Tsu.co honlapon is (háttérkép a régi oldalról 2016-ból)

Adományozás, jótékonyság

Az oldalon megkeresett bevételeinkből pedig elvileg mindennél egyszerűbb módon lehet majd adakozni, a megkeresett dollárjainkat / forintjainkat (?) jótékonysági ügyeknek, civil szervezeteknek lehet majd ajánlani. Emlékszem, hogy ez a rendszer már a régi Tsū felületen is jól működött, akkoriban például egy ivóvízellátásban segítő segélyszervezet volt népszerű az oldalon (@charitywater), sokan egyből nekik küldték tovább a virtuális pénzüket. De természetesen bárki dönthet úgy, hogy a bevételét megtartja és saját magának fizetteti ki.

A régi tsu.co felület egyébként csak minden 100 dollár után fizette ki a felhasználónak járó összeget, az új rendszer pontos kifizetési módja még nem nyilvános.

A Tsū-n szerzett bevételek a reklámokból és Affiliate eladásokból tevődnek majd össze

Sikeres lesz?

Privát vélemény:

A Tsū 2020-as sikeréhez valószínűleg nem lesz elég az az ígéret, hogy “pénzt kereshetsz a tsū-zással”. A korábbi próbálkozás vélhetően azért bukott el, mert nagyon nagy részben erre épített a közösségi oldal. S eközben a felhasználói élmény terén nem volt sokkal innovatívabb versenytársainál. Éppen ezért leginkább azokat a felhasználókat vonzotta be az oldal, akik elsősorban a meggazdagodást várták az új felülettől. Ahhoz viszont, hogy egy tartós, elkötelezett és igényes közönség is kialakulhasson az új oldalon, ahhoz arra van szükség, hogy a felület rendkívül modern és stílusos, már-már hívogató legyen – legalább annyira mint a Facebook, az Instagram vagy a TikTok.

Ahhoz, hogy a platform sikeres lehessen, fontos feladat lesz majd a közönség megfelelő edukálása is: például hogy nem lesz jutalmazva a másolt vagy kéretlen tartalom, az igénytelenség, és a “trash”. Ha netán mégis lehet majd pénzt keresni ilyen jellegű, “kéretlen” tartalmakkal, akkor véleményem szerint az oldal nem lesz hosszú életű, vagy legalábbis nem lesz átütő erejű, nagy tömegeket megmozgató online jelenség.

A legnagyobb kihívás az lesz a Tsū számára, hogy az emberek véges szabadidejéből amit a közösségi média felületeken töltenek, valamennyit ne a már jól bejáratott és kényelmes “helyeiken” töltsenek el, hanem “átpártoljanak” ide. Eleinte csak pár percet, aztán sokkal többet. Ebben az influenszereknek lehet nagy szerepe.

Én őszintén remélem, hogy ezúttal valami nagyon jó és minőségi sül ki a dologból. Ebben az esetben Dávid legyőzné Góliátot, ugyanis a sok-sok milliárd dolláros hirdetési bevétel, ami jelen pillanatban egyetlen gigavállalat zsebében landol, ha csak részben is, de szépen lassan visszaáramolhatna az alkotó emberek zsebébe. Én mindig drukkolok az ilyen szabadságharcoknak és örömmel adok hírt ezekről.

További információk a Tsu közösségi oldalról

Előregisztráció: www.tsu.social

Bognár Balázs

Véget ér a lájklicit? Eltűnik a kedvelések száma az Instagramon

Véget ér a lájklicit? Eltűnik a kedvelések száma az Instagramon

Véget ér a lájkvadászat az Instagramon?

Hamarosan jó eséllyel eltűnnek az Instagram lájkok idehaza is (pontosabban a lájkszámláló). A Facebook tulajdonába tartozó közösségi oldal Kanadában már korábban is tesztelte, hogy milyen az, amikor csak néhány lájkoló ismerős nevét mutatja az Insta. Azt, hogy hányan lájkolják az adott képet, azt pedig csak a kép feltöltője, vagyis a képek tulajdonosa tudta. Ma viszont további hat országban is elindul a próbaidőszak: Írországban, Olaszországban, Japánban, Brazíliában, Ausztráliában és Új-Zélandon. Egy BBC-n megjelenő hír szerint ma, azaz 2019. VII. 18-án csütörtökön szélesedik ki az új elképzelés tesztje. Helyes döntés!

A döntés miértje

A cég vezetői szerint a szorongást szeretnék enyhíteni a felhasználókban. Azáltal, hogy nem lesz lehetőség arra, hogy képeinket és mások képeit a kapott lájkok száma szerint skatulyázgassuk, csökkenhet majd a nyomás a hírfolyamot görgetők társadalmán. A felhasználói élmény pedig még kellemesebb lesz, mert mindenki sokkal inkább olyan tartalmakat oszt majd meg, ami a szívéhez közelebb áll.

Nem mintha ez nem így lenne alapvetően. De nem tekinthetünk el attól a ténytől sem, hogy létezik egyfajta korszellem is, ami a népszerűnek vélt tartalmak megosztására sarkallja az Instagram társadalmát. Elég ha a különféle “challange”-ekre (kihívásokra) gondolunk. Sokaknak eszébe sem jutna mindaddig a különféle virtuális bolondságokat művelni, amíg ne lenne amögött egy jelentős társadalmi megerősítés – mely ugye mindig több lájkkal is jár.

Hamarosan eltűnhetnek az Instagram lájkok itthon is

Hamarosan eltűnhetnek az Instagram lájkok itthon is

Előremutató, etikus döntés

Az én szememben ez egy bölcs döntés, előremutató lépés az Instagram részéről. És ezt igazolni látszik az a példa is, amivel most illusztrálom, miért gondolom így. Pár napja megismerkedtem egy körülbelül 50 ezer követővel rendelkező amerikai “influencer” lánnyal. Érdekes tanulság volt látni, hogy az egyébként nagyon kedves és csinos 21 éves lányka fejében mennyi nyomás van az Instagram miatt. Ezt persze nem én találom ki, hanem ő mesélte el egyik beszélgetésünk alkalmával. A dilemma pedig, amit a levegőben hagyott, az kísértetiesen egybevág az Instagram jelenlegi lépésével.

Elmesélte ugyanis, hogy egészen más dolgokat is csinálna a szíve szerint, konkrét történelmi eseményeket kutatna, tudóskodna, de valahogy nem jut el a végső döntésig, elhatározásig. Mert, van ez az Instagram dolog ugye… Valahogy ő más az Instagramon és fél megváltoztatni ezt a magáról alkotott képet, ahol egyébként freestyle rappereket véleményez. A jelenséget röviden és tömören az “Instagram girl” kifejezés írja le, mely e fenti gondolatsorokat is magába törmöríti. Ezzel egyébként sokszor viccelődtünk, amikor kérte, hogy hogy fotózzam le itt-ott budapesti városnézésünk alkalmával.

Egy másik véleményvezér őszinte önkritikája

De nem ő az első ilyen influencer akit ismerek. Egy másikkal pár hónapja beszélgettünk hosszasan egy napkelte nézésünk során (kedvelt időtöltésem, napindításom). Mert valahogy őt is spontán odavitte az élet, reggel 5-kor. Ő azt ismerte be, hogyha olyan komoly témákat is felvonultatna a profilján, mint például a környezetszennyezés, éghajlatváltozás (amikkel egyébként egyetért), akkor sokkal kevésbé lenne népszerű. Mert a nagy tömegeket a felszínes témák érdeklik, mint a divat, a vásárlás, a viccek, a sport és a kutyás-macskás videók. Ő épp 37 ezer követővel rendelkezik és gondoljunk csak bele… Ha végre majd ő is elkezd beszélgetni a követőivel arról, amiket valóban fontosnak tart (amúgy megígérte nekem) – merthogy nem fogja tovább nyomás alatt tartani a lájkvadászat – talán elindulhatunk egy jobb világ felé.

A kérdés, hogy mi lesz az ilyen és hasonló “nagy népszerűségekkel”, melyet mindenki a kapott lájkok számával azonosít és a továbbiakban egyelőre csak a követők száma fog megmutatni? Nem nehéz megmondani: le fognak ereszteni vagy rosszabb esetben ki fognak pukkadni. Az ember úgy fogja érezni, hogy elveszített valamit, ami fontos része volt az identitásának és a magabiztosságának. Persze a dolog jól mutatja, hogy mennyire téves dolog, ha az ember a lájkokra alapozza az önképét.

Milyen világot hoznak az eltűnő Instagram lájkok?

S mivel kevésbé osztunk majd meg élményeket azokról a dolgokról, melyek csak a vélt népszerűség miatt fontosak számunkra, és sokkal inkább olyanokat, amik tényleg rólunk szólnak, a felhasználók profiljai jobban tükrözik majd saját személyiségüket. Ezáltal jobban is tudnak majd kapcsolódni egymáshoz emberek – noha csak virtuálisan ugyan, azért ezek jó alapot adhatnak később a valós baráti kapcsolatokhoz is.

Véleményem szerint kisebb lesz a kontraszt az Instagram sztárok, influencerek és a mezei felhasználók között. Ez a különbség persze mindaddig fennáll majd, amíg a követők száma látszódik, de már jóval halványabban.

Weboldalkészítés Vállalkozásoknak az Instagramon

Az influencerek jövője

Magától értetődik persze, hogy a sok lájkot bezsebelő influencerek kieszelnek majd valamit, amivel e “magas társadalmi rangjukat” megmenthetik. Például felraknak a sztorijukban (24 óráig látható állapotfrissítés) feltett szavazást arról, hogy: “Na kitaláljátok, mennyi lájkot löktetek az előző képre? A) 12540 B) 24312 C) 62134 D) 837”. Vagy csak egy képernyőmentéssel egyszerűen megmutatják az admin felületüket, ahol látható a lájkok száma. Létre fog jönni egy láthatatlan szövetség a közönségesebb ám népszerűbb influencerek között, hogy “megmutatni néha poénból azt, hogy mennyi lájk jött, az nem is annyira hencegés”. A céljuk valószínűleg az lesz majd az Instagram újító lépésére válaszul, hogy elfogadottá tegyék a közösösségi média társadalmában: nem is gáz hencegni.

Az Instagram reklámokról

Különösen azok fogják féltve őrizni státuszukat, akik már-már megélhetésként tekintenek az Instára és a szponzorok döntésein múlik az “aranyélet”. A már nem felmutatható lájkokkal veszíteni fognak feltételezett értékükből és egyre inkább vagy valami kiemelkedőt kell alkotni ahhoz, hogy felfedezzék őket, vagy egy jól behatárolható (minél szűkebb) téma  fontos szereplőivé kell válniuk.

Kapcsolódó

Nem vitatható, hogy az Instagram lájkok nélkül is egy jó lehetőség marad arra, hogy megmutassuk a világnak a vállalkozásunkat és követőket, hallgatóságot, támogatókat nyerjünk az ügyünk mellé.

Ha kíváncsi vagy egy praktikus segítségre az Instagram fiókod kezelésével kapcsolatban, akkor olvasd el ezt a korábbi cikkemet, ahol bemutatom, miként lehet feltölteni képet Instagramra PC-ről / laptopról.

Remélem hasznos volt a hír és esetleg el is gondolkodtatott.

Üdv, Balázs

 

UPDATE (2019.11.11. 11:11):

Bár eddig csak 6 országban tesztelgették az újítást, most még jobban kiterjesztik: úgy néz ki, hamarosan tényleg eltűnik minden Instagram lájk, amit más felhasználók posztjai alatt láttunk eddig. A saját posztjainkon elvileg továbbra is látjuk majd a kedveléseket, tehát ahogy Adam Mosseri írja, privát lesz a lájkok száma.

Íme az Instagram vezetőjének Twitter posztja 2 nappal ezelőttről:

Online marketing interjú Farkas Zsolttal

Online marketing interjú Farkas Zsolttal

Korábban már készítettem egy SEO interjút Papp Gáborral, webdesign interjút Buza Tamással. Most, a múlt héten Farkas Zsoltot, a 7digits egyik alapítóját kérdeztem egy online marketing interjú keretében. Elsősorban az online marketing jelenlegi helyzetéről és a szakmai szemléletmódokról beszélgettünk, de szóba került az ő útja is – hogyan indult, és milyen attitűd volt szükséges az adott helyzetekben. Megtudtam egy nagyon fontos információt is, amiről nem is hallottam mostanában – pedig már illett volna.

Az online marketing interjú témái

  • Farkas Zsolt miértjei, az eddigi munkássága, története
  • Az online marketing lehetőségei 2018-ban és az elkövetkező időkben
  • Közösségi média trendek
  • Etikus marketing
  • Tudatos ügyfél-portfólió építés
  • Seo, tartalommarketing, linképítés
  • A nemzetközi konferenciák lehetőségei
  • Egy immár 16 fős online marketing ügynökség feladatainak összehangolása
  • Tudatosság, szokások, napi rutinok

Meglepetés is ért

Amikor az ember egy adott terület egyik legfelkészültebb és legnaprakészebb szakemberével beszélget, nem lepődhet meg azon, hogy új információk és meglepetések érik. Így volt ez most is. Ugyan többségében ismerősek voltak azok az adatok, témák, amikről Zsolt mesélt (vállveregetés), volt egy olyan dolog is, amiről bizony nem hallottam még. Az online marketing interjú célja alapvetően most nem az volt, hogy minden hiányzó gyakorlati tudásomat Zsolt bepótolja, pl. “mit hogyan állítsunk be egy facebook hirdetésben”, “mikor jó egy kreatív”, stb. Ezeket a kérdéseket most mellőztem, hiszen szinte minden iyen jellegű kérdésre kiváló problémamegoldó cikkek állnak rendelkezésre. Most inkább az ő személye érdekelt, a személyes miértjei, a döntései mögött húzódó okok. Ha pedig egyetlen fontos információt kellene kiemelni a hallottakból, akkor azt mondanám, hogy

LinkedIn

Bizony, ez volt számomra az az információ, amin meglepődtem. Zsolt ugyanis azt mondta, hogy sok cég tartalomstratégiájának egyre fontosabb elemévé válik a LinkedIn. Egyre többen jelennek meg / vagy mennek át oda más platformokról (pl. Facebookról) a rekordméretű organikus elérés miatt. És ebben bizony szerepet játszik az is, hogy a Facebook február óta erősen lecsökkentette a céges oldalak természetes eléréseit. Számomra tehát a LinkedIn-ben rejlő lehetőség egy nagyon hasznos infó volt és megfontolandó is egyben.

online marketing interjú Farkas Zsolttal, témák: közösségi média trendek 2018, seo, keresőoptimalizálás, tartalommarketing

Kényelmesen elhelyezkedtünk, felvétel indul.

Tartalommarketing

Zsolt következő mondatához nincs mit hozzáfűzni, teljesen egyet tudok érteni vele.

“A tartalommarketingben még mindig van potenciál. Aki ma Magyarországon a saját iparágában magas minőségben és konzisztensen (legalább 6-9 hónapig folymatosan) értéket adó, magas minőségű tartalmat tesz ki, és azt jól optimalizálja kulcsszóra, neadjisten még néhány backlinket is szerez pár oldalról, az hamar fel tud kerülni a Google első helyére és nemhogy sokszáz, de sokezer organikus látogatót tud szerezni.”

Dilemma

És itt most nem a dilemma pluginek használatára gondolok 🙂  – amit egyébként szintén Zsolték cikkjeiből ismertem meg, köszönet! – hanem az általam egyik legfontosabbnak gondolt marketinges döntésre. Felhoztam az interjúban ugyanis a kérdést, hogy mi az értékteremtés. Engem eléggé zavar az, hogy marketinges körökben az értékteremtés egyenlő a “több pénz csinálásával”, a több profittal. Véleményem szerint a pénz értéket képvisel (nyilván normális társadalmi viszonyok között), de nem minden érték, ami (több) pénzt termel! És ez hatalmas különbség. Természetesen mindenkinek más az értékrendje, ezért nem lehet általánosságban meghatározni mi az értékteremtés. Viszont foglalkozni kell a kérdéssel, beszélgetni kell róla, mert én nem elégszem meg a leegyszerűsített “több profit = értékteremtés” egyenlettel. Szóval erről a kérdésről és az etikus marketing fogalmáról is beszélgettünk Zsolttal, megvizsgálva a különböző nézőpontokat.

Ügyfélkör

A kérdés egyébként szorosan kapcsolódott ahhoz a témakörhöz, hogy milyen Ügyfelekkel hajlandó az ember együttműködni. Erről egy remek cikket is írtak az online marketinges blogukon – részben ez inspirálta a fenti morális jellegű kérdést. Abban talán formálódott kicsit a szemléletem, hogy nem biztos, hogy érdemes előre deklarálni, hogy kikkel dolgozik és kikkel nem dolgozik együtt az ember – ahogy az jelenleg a főoldalamon látható – talán picit finomítom majd. Egyedi esetek vannak és elsősorban az Ügyfél milyensége a meghatározó. Általában – és ez Zsolték tapasztalata is – ha az ember tudatosan és megfelelő módon kommunikál a felületein, akkor olyan Ügyfelek is találják meg akikkel szívesen dolgozna és elkerülik azok, akikre amúgy nemet mondana. Viszont a beszélgetés egyik tanulsága volt az is, hogy ahogy egyre nagyobbá válik egy ügynökség, úgy válik egyre nehezebbé a cég egésze számára szimpatikus döntést hozni.

Köszönet

Köszönöm Zsolt ezúton is a lehetőséget, hogy szaktudásban is gazdagítottál, illetve örülök, hogy szemléletbeli kérdésekről is tudtunk beszélgetni, vitatkozni. Köszönet a hallgatóknak, akik figyelemmel kísérték a beszélgetést, remélem mindenki tudott csipegetni néhány hasznos ismeretet az online marketing interjú közel 50 percéből.

A legjobbakat,

Balázs