TSŪ – újraindul a közösségi oldal, ami fizetni fog a posztjaidért

TSŪ – újraindul a közösségi oldal, ami fizetni fog a posztjaidért

Várhatóan március-április környékén fog újraindulni a Tsū nevű közösségi platform – ezt a cég ügyvezető alelnöke árulta el nekem levelében. (Frissítés: a koronavírus miatt később fog indulni a Tsū béta tesztje is, bizonytalan ideig még várni kell.) Emlékeztetőül, ez volt az az oldal, ahol a hirdetési bevételekből a tartalomkészítők is részesültek. Itthon egyelőre nem találkoztam a hírrel, ezért most az összes információt összegyűjtöttem, amit jelen pillanatban tudni lehet a közösségi oldal helyzetéről.

Előzmények

4 évvel ezelőtt, 2015-ben egy kisebb szenzációként hatott, hogy megjelent egy lehetséges Facebook-rivális közösségi oldal: a Tsū. A nagyobb hazai híroldalakon is megjelent az újdonság, sokan ki is próbálták az új felületet, engem is érdekelt.

Nagyon tetszett az ötlet, hogy a hirdetési bevételekből a platform felhasználói, vagyis maguk a tartalomkészítők is részesülhetnek.

regi Tsū logó
A régi Tsū logó, 2015

A felület megjelenése is megnyerő volt, a weboldal szépen működött. A működése azonban kb egy-másfél év után megkérdőjeleződött, leginkább két ok miatt:

  • a platform 10%-ot tartott meg magának a hirdetési bevételekből és 90%-ot adott a tartalomkészítőknek. Ez a kifizetési modell, bár rendkívül gáláns volt, nem volt fenntartható.
  • viszonylag nagy arányban tűntek fel a közösségi oldalon spam-jellegű tartalmak, pl. “Oszd meg és nyerj pénzt!” feliratú képek. Ezek az alacsony színvonalú posztok lehúzták az oldal színvonalát és hitelességét.

Pedig maga az ötlet nagyon előremutató volt és volt benne fantázia. Ezt az oldal rekordsebességű növekedése is igazolta: öt hét alatt összejött az 1 millió felhasználó, ez a Facebook-nak korábban 10 hónapot vett igénybe. [Forrás.] Nem csoda, hogy az említett cég megijedt: a közösségi média óriás kis idő elteltével letiltott minden tsu.co linket az oldalán, nemcsak a nyilvános posztokban, a privát beszélgetésekben is!

Visszatér a Facebook-rivális

2019. decembere: valami rejtélyes oknál fogva eszembe jutott a régi tsu.co honlap. Kíváncsiságból megnéztem mi a helyzet az oldallal, ami egyből átirányított a tsu.social -re. Meglepődtem: az oldal azt ígérte, hogy hamarosan újraindul illetve előregisztrációra buzdított. Persze, volt bennem egy minimális kétkedés is, de azért csak feliratkoztam: kíváncsi voltam a fejleményekre és titkon reméltem, hogy újraéled a kezdeményezés.

2020. február 5.: eltelt másfél hónap az első impulzus óta. Ezidőalatt rendszeresen figyeltem a startup posztjait, frissítéseit. És nem írtam volna meg ezt a blogposztot, ha nem látnám egyértelmű jeleit az újraindulásnak. Ennek ellenére a külföldi fősodratú médiában se igazán szerepelt még a hír, csak elvétve, például itt és itt.

Frissítés: Ennek oka az, hogy a sajtóközleményekkel még tudatosan vár az amerikai cég – ezt Janine Collins, a cég médiaszakértője, “Tsu Live” műsorvezetője is megerősítette megkeresésemre. Akkor szeretnék, hogy hír legyen a dologból, amikor már ki is próbálható a közösségi felület.

Az újraindulásra utaló jelek

Számok, adatok

Érdemes lehet néhány hivatalos tulajdonosi és befektetési adattal kezdeni. A cég mögött a Hilco Streambank és a Terracap Group áll, előbbi 2019 tavaszán vásárolta bele magát a startup-ba. A teljes finanszírozási összeg a Crunchbase adatai alapján 19 millió dollár.

A köztudatba való berobbanáshoz és növekedéshez elsősorban influenszereket mozgósítanak. Illetve a már ismert “Hívd meg a barátodat!” growth hacking technikát.

“Influenszerek

@sommerray például (ő egy fitnessz celeb), aki több mint 24 millió követővel rendelkezik Instagramon, már reklámozza a kezdeményezést a 24 óráig látható “sztorijaiban” – még csak elvétve, de egyre gyakrabban. (frissítés, feb. 24: azóta már több posztjában is hirdeti a tsu.social -t)

Mivel a Tsū is egy közösségi média felület lesz, adja magát, hogy a most menő közösségi média oldalak és applikációk (pl. Instagram, TikTok) influenszereit kell megnyerni ahhoz, hogy tömegekhez eljuthasson az új lehetőség ígérete. A következő “Insta celebek” már fel-felbukkannak a Tsū által szervezett gálákon, rendezvényeken és hirdetik is az új közösségi média oldal előregisztrációját: @sommerray, @rayj, @hitmaka, @bluefacebleedem, @emileghantous, @alycampbell, @elizabethfmoris, @christinamilian, @lovebrandimarie

  • @janinejuanita: ő a Tsu Live egyik készítője, műsorvezetője. Az ő sztorijaiban is gyakran látni a “Tsū vonatra” újonnan felszálló utasokat.
  • @dmorris223: ő felel a social és partnerkapcsolatokért illetve együttműködésekért a Tsū-nál. Olykor az ő sztorijaiban is felfedezhető, hogy kik csatlakoznak éppen a kezdeményezéshez.

A meghívók

A meghívásokért a platform azt ígéri, hogy az általunk meghívott ismerősök által generált reklámbevételekből 10% minket illet majd (örökre), de az ajánlat csak az oldal hivatalos elindulásáig él. Ez az extra 10% nem az ismerősünk díjából vonódik le, hanem egy azon felüli jutalom nekünk, amiért meghívtuk őt. Ezzel tehát arra buzdít a közösségi oldal, hogy hívjunk meg minél több ismerőst, amivel természetesen elvileg mi is jól járunk majd.

Előregisztráció

Mint egykori Tsū felhasználó és a fejlemények kíváncsi követője természetesen én is előregisztráltam. A folyamat 3 lépésből áll:

  • e-mail címünk (vagy telefonszámunk) megadása
  • kedvenc közösségi média felületeink bejelölése
  • kedvenc témáink bejelölése

Mindezt elvileg azért, hogy a későbbi felhasználói élményünket személyre szabjuk.

Hivatalos válaszok egyenesen a Tsu Inc. -től

Megkerestem a legilletékesebbeket, a cég vezetőit: a jelenlegi CEO – és korábbi Tsu alapító tag – John Acunto, szűkszavúan ugyan, de válaszolt megkeresésemre. Eric Mader, az ügyvezető alelnök bővebben is írt, vele e-mailben tartom a kapcsolatot, és több részletbe is beavatott – ezekről lejjebb. Janine Collins (a Tsu Live műsorvezetője) pedig szintén segítőkész volt, amikor a Tsu jövőbeni médiamegjelenéseiről érdeklődtem.

Többek között ezek derültek ki

“Várhatóan 2020. március-április folyamán fog elindulni a közösségi oldal.” (Frissítés: 2020. tavaszán- nyár elején, a koronavírus miatt csúszik az indulás)

Bár valószínűleg mindenki egyszerűsítve Tsu-nak fogja hívni,

“a közösségi oldal neve helyesen: Tsū vagy tsū.” (a kiejtése magyarul: “szú”.)

Aki előregisztrál,

“… annak korai hozzáférése lesz az oldalhoz, és még azelőtt tesztelheti a felületet, mielőtt az a nagy nyilvánosság előtt elérhetővé válik.”

“… egyből 50%-os részesedést fog kapni az általa generált reklámbevételek után, miután az oldal a nyilvánosság számára is elérhető lesz”

“… kapni fog egy személyre szabott linket, amivel meghívhatja az ismerőseit, a fent is már említett bónuszért. A meghívásos promóció csak az oldal elindulásáig él – tehát lényegében még valószínűleg a tavasz folyamán és nem MLM (az “ismerős ismerőse” nem juttat plusz bevételhez). Az, hogy hány ember regisztrált a mi meghívásunkra, az az oldal indulása után lesz látható a profilunkban.”

Az ügyvezető alelnök azt is hozzátette:

“Hamarosan elérhető lesz a közösségi oldal működési és üzleti modellje, melyben jobban áttekinthető lesz az elképzelés.”

Pénzkereseti lehetőség

A leendő közösségi hálózaton elméletileg kétféleképpen lehet majd bevételhez jutni:

  • az egyik mód a már fent is említett reklámbevételek utáni 50%, ami a tartalomgyártóknak jár. Értelemszerűen aki csak nézelődni megy fel az oldalra, az nem építi az oldalt, nem erősíti a nézettségi mutatókat, így nem is illeti kifizetés. A nézettség új tartalmaktól fog nőni, tehát a platform az alkotókat jutalmazza a reklámbevételek 50%-ával. Őket is azzal arányosan, hogy mekkora nézettséget hoznak a közösségi oldalnak.
  • a másik pénkereseti lehetőség az Affiliate. Ha egy felhasználó a Tsū felületén keresztül ajánl egy terméket, amit egy vásárló meg is rendel online (az ajánlott cégtől), akkor a felhasználó, aki a terméket ajánlotta, szintén részesedik valamelyest az eladásból.
Jótékonyság – egy kiemelt ügy volt a régi Tsu.co honlapon is
Jótékonyság – egy kiemelt ügy volt a régi Tsu.co honlapon is (háttérkép a régi oldalról 2016-ból)

Adományozás, jótékonyság

Az oldalon megkeresett bevételeinkből pedig elvileg mindennél egyszerűbb módon lehet majd adakozni, a megkeresett dollárjainkat / forintjainkat (?) jótékonysági ügyeknek, civil szervezeteknek lehet majd ajánlani. Emlékszem, hogy ez a rendszer már a régi Tsū felületen is jól működött, akkoriban például egy ivóvízellátásban segítő segélyszervezet volt népszerű az oldalon (@charitywater), sokan egyből nekik küldték tovább a virtuális pénzüket. De természetesen bárki dönthet úgy, hogy a bevételét megtartja és saját magának fizetteti ki.

A régi tsu.co felület egyébként csak minden 100 dollár után fizette ki a felhasználónak járó összeget, az új rendszer pontos kifizetési módja még nem nyilvános.

A Tsū-n szerzett bevételek a reklámokból és Affiliate eladásokból tevődnek majd össze

Sikeres lesz?

Privát vélemény:

A Tsū 2020-as sikeréhez valószínűleg nem lesz elég az az ígéret, hogy “pénzt kereshetsz a tsū-zással”. A korábbi próbálkozás vélhetően azért bukott el, mert nagyon nagy részben erre épített a közösségi oldal. S eközben a felhasználói élmény terén nem volt sokkal innovatívabb versenytársainál. Éppen ezért leginkább azokat a felhasználókat vonzotta be az oldal, akik elsősorban a meggazdagodást várták az új felülettől. Ahhoz viszont, hogy egy tartós, elkötelezett és igényes közönség is kialakulhasson az új oldalon, ahhoz arra van szükség, hogy a felület rendkívül modern és stílusos, már-már hívogató legyen – legalább annyira mint a Facebook, az Instagram vagy a TikTok.

Ahhoz, hogy a platform sikeres lehessen, fontos feladat lesz majd a közönség megfelelő edukálása is: például hogy nem lesz jutalmazva a másolt vagy kéretlen tartalom, az igénytelenség, és a “trash”. Ha netán mégis lehet majd pénzt keresni ilyen jellegű, “kéretlen” tartalmakkal, akkor véleményem szerint az oldal nem lesz hosszú életű, vagy legalábbis nem lesz átütő erejű, nagy tömegeket megmozgató online jelenség.

A legnagyobb kihívás az lesz a Tsū számára, hogy az emberek véges szabadidejéből amit a közösségi média felületeken töltenek, valamennyit ne a már jól bejáratott és kényelmes “helyeiken” töltsenek el, hanem “átpártoljanak” ide. Eleinte csak pár percet, aztán sokkal többet. Ebben az influenszereknek lehet nagy szerepe.

Én őszintén remélem, hogy ezúttal valami nagyon jó és minőségi sül ki a dologból. Ebben az esetben Dávid legyőzné Góliátot, ugyanis a sok-sok milliárd dolláros hirdetési bevétel, ami jelen pillanatban egyetlen gigavállalat zsebében landol, ha csak részben is, de szépen lassan visszaáramolhatna az alkotó emberek zsebébe. Én mindig drukkolok az ilyen szabadságharcoknak és örömmel adok hírt ezekről.

További információk a Tsu közösségi oldalról

Előregisztráció: www.tsu.social

Bognár Balázs