4 SEO stratégia, amivel több látogatót szerezhetsz

Szerző: Salánki Dániel SEO szakértő

Ma már minden vállalkozásnak szüksége van egy honlapra, azonban önmagában a honlap nem sokat ér, ha arra nem érkeznek látogatók. A keresőoptimalizálás egy remek megoldás arra, hogy folyamatosan új látogatók találjanak a céges weboldaladra a Google keresőben.

Ebben a cikkben 4 olyan tippet fogok megmutatni, amivel te magad SEO szakértő bevonása nélkül is több látogatót tudsz terelni a honlapodra.

Skyscraper technika

A Skyscraper vagy magyarul Felhőkarcoló technikai egy olyan linképítési stratégia, ami Brian Dean SEO szakértő nevéhez fűződik. Brian ezzel a módszerrel 14 nap alatt megduplázta a weboldala teljes organikus forgalmát.

A technikai azonban sokkal inkább egy szemléletmódhoz hasonlít mintsem egy linképítési stratégiához. Ugyanis semmi nem garantálja azt, hogy ez a stratégia minden iparágban ilyen hatékonyan fog működni. De nézzük meg, hogy miről is szól pontosan az elmélet. Hogyan lehet csak a tartalomgyártással teljesen természetes módon külső hivatkozásokat gyűjteni a weboldalra?

Mi az a felhőkarcoló technika?

Az emberek mindig a legkiemelkedőbb dolgokat jegyzik meg, mindenki tudja ki a világ leggazdagabb embere? Melyik a világ legmagasabb épülete? Ki járt legelőször az űrben? De mi a helyzet a második leggazdagabb emberrel vagy a második legmagasabb épülettel? Ezekre kérdésekre valószínűleg már csak az emberek töredék tudna helyesen válszolni. Brian szemléletmódja szerint, pont ugyanez a helyet a tartalom gyártással is. Ha a legjobb tartalmat állítjuk elő az iparágunkban akkor az kiemelkedően fog teljesíteni.

A stratégia lépései

  • Keress egy olyan tartalmat, amire te is szívesen hivatkoznál
  • Készítsd egy ennél jobbat és publikáld
  • Juttasd el a megfelelő célközönséghez

Keress egy olyan tartalmat, amire te is szívesen hivatkoznál

A feladat nagyon egyszerű, meg kell keresni azokat a blog bejegyzéseket, amelyek a legerősebb a te iparágadban. Keress rá a Google-ben arra a kulcsszóra, amire tartalmat akarsz gyártani és nézd végig az organikus találatokat az első két oldalon.

Az algoritmus azért ezeket az oldalak fogja felsorolni mert ebben a témában ők a legerősebbek. Érdemes ezek az oldalakat elemezni. Mennyire részletes? Helyes-e szakmailag, amit írnak? Milyen hosszú a tartalom? Mennyien osztották meg? stb.

Készítsd egy ennél jobbat és publikáld

Az egész stratégia célja, hogy neked a ebben a témában a lehető legjobb tartalmat kell előállítani. Érdemes összegyűjteni az első 20 találatból minden olyan hasznos információt, amit bele tudsz fogalmazni a saját cikkedbe. Fontos, hogy itt nem másolásról van szó, hanem modellezésről. (Ha valamilyen szöveget egy az egyben lemásolsz egy másik oldalról, azt muszáj lehivatkozni.)

A cél, hogy a te bejegyzésed részletesebb, hosszabb, jobban kidolgozottabb ,relevánsabb, frissebb, gyakorlatiasabb és szebb legyen, mint a versenytársaké.

Juttasd el a megfelelő célközönséghez

Ha publikáltad a bejegyzést, érdemes felkeresni azokat a weboldal tulajdonosokat, akiket meghivatkoztál és megkérni őket, hogy jelenítsék meg az általad írt értékes bejegyzést az ő oldalukon is. (Pl. további olvasmány itt.., bővebben itt tudsz róla olvasni..stb.)

A részletes és szakmailag helyes cikkeket mindenki szereti és szívesebben osztja meg, mint egy átlagos blogbejegyzést. Ha a cikkben konkrét neveket is említesz, vedd fel velük a kapcsolatot és oszd meg velük az írásod. Mindenki örül annak, ha a szakmájában elismerik és hivatkoznak rá. Ezek az emberek nagy valószínűséggel meg is fogják osztani a közösségi média oldalukon az általad írt blogbejegyzést.

Long tail kulcsszavak

A Long-tail kulcsszavakkal sokkal több olyan egyedi látogatót tudsz az oldaladra terelni, akik már vásárlási útvonal közepén vagy végén járnak. Ezek a látogatók a legértékesebbek az online marketingben, épp ezért azt javaslom, hogy ne csak egy bizonyos kulcsszót célozz meg a bejegyzéseddel, hanem a fő kulcsszó minden lehetséges változatát. A keresőoptimalizálásban a szavakat három nagy csoportba tudjuk sorolni: Head, Medium és long-tail kulcsszavak.

Kulcsszavak csoportosítása

Head keywords

A Head kulcsszavak az értékesítési tölcsér legtetején helyezkednek el. Bár ezekre a szavakra több ezren keresnek, de mégis nagyon kevesen konvertálnak. A keresések nagyon általánosak. A felhasználók valószínűleg még nem állnak készen a vásárlásra, csak információt gyűjtenek a témában.

Rengeteg kezdő weboldal tulajdonos esik abba a hibába, hogy csak a Head kulcsszavakra optimalizál, ami nem feltétlen a legjobb választás. Ezek a szavak legtöbbször egy kifejezésből állnak és hatalmas rájuk a verseny.

Medium-tail keywords

A Medium-tail kulcsszavak az arany közép út. A felhasználók már konkrétabb szándékkal keresnek és jobban is konvertálnak. Közepesen erős weboldalak akár már 1 hónap alatt is szép eredményeket tudnak elérni, ezekre a szavakra fókuszálva.

Long-tail keywords

A Long-tail kulcsszavak már a tölcsér alján helyezkednek el. A felhasználók konkrét keresési szándékkal érkeznek, ezért hatalmas a konverziós arány is. Ezekre a szavakra viszonylag könnyű jó helyezéseket elérni, azonban a havi keresések száma csak töredéke lesz a fő kulcsszó keresési mennyiségének.

Sokan úgy gondolják ha egy kulcsszó egy kifejezésből áll, az automatikusan Head kulcsszó lesz. Ha több kifejezésből az pedig Long-tail. Azonban fontos, megemlíteni, hogy a kulcsszavakat nem a kifejezések száma határozza meg, hanem azok keresési mennyisége. Ez azért nagyon fontos, mert attól még hogy egy kulcsszó 3 kifejezésből áll, még simán kereshetnek rá több ezren havonta. De általánosságban elmondható, hogy minél specifikusabb egy keresés (minél több kifejezésből áll), annál kevesebben keresnek rá.

Long-tail kulcsszavak keresése

Azokat a szavakat keressük, amit a Google automatikusan (autocomplete) felajánl amikor elkezdjük begépelni a fő (Head) kulcsszót.

A kereső ekkor a beírt kifejezés alapján olyan javaslatokat mutat, amire a felhasználók már sokszor kerestek abban a témában. A keresőoptimalizálásban ezeket a szavakat LSI (Latent Semantic Indexing) kulcsszavaknak nevezzük.

A szavakat egyesével te magad is ki tudod gyűjteni, de akár használhatsz hozzá kulcsszó keresőt is pl. a Link-Assistant Rank Tracker szoftverét.

A ‘Keyword Research> Autocomplete Tools’ menüpontban a Head kulcsszó megadásával az összes hozzá kapcsolódó (Google autocomplete) kifejezést kilistázza az eszköz.

A SEO stratégia kialakításánál érdemes ezekre a szavakra is fókuszálni, hiszen ahogy már fent is említettem, összességében sokkal több értékes látogatót tudsz vele a weboldalra terelni, mintha csak egy nagy keresettségű kulcsszóra optimalizálnál.

Cornerstone technika

Mi az a sarokkő technika?

A Cornerstone vagy magyarul Sarokkő egy olyan tartalommarketing stratégia, amivel az iparágad nagy keresettségű ‘head’ kulcsszavaira fókuszálunk. A cél, hogy ebben a cikkben minden benne legyen, ami az általad választott kompetitív kulcsszóhoz kapcsolódik.

A Moz.com mérései alapján az oraganikus találatok között legjobban szereplő oldalak 2350+ szóból állnak. Érdeme a sarokkő cikket is nagyon részeletesre és kidolgozottra tervezni, hiszen egy nehéz piacon, ahol nagy a verseny nem tudsz labda rúgni egy 600 szavas cikkel.

Hogyan írj sarokkő cikket?

  • Keress egy nagy keresettségű kulcsszót, ami releváns számodra
  • Vizsgáld meg erre a kulcsszóra a top 10 találatot és jegyzetelj le minden fontos információt
  • Írj egy olyan cikket, ami tartalmazza a top 10 cikk minden fontos pontját
  • A tartalmat ‘oldal’-nak hozd létre, ne ‘bejegyzés’-nek

Ha oldalnak hozod létre ezt a tartalmat, a Google robotok is észreveszik majd, hogy ez nem csak szokványos blogbejegyzés.

  • Használj kapcsolódó kifejezéseket, LSI kulcsszavakat és végezz TF-IDF elemzést

Minél több kapcsolódó kifejezés szerepel a bejegyzésedben, az annál kidolgozottabb lesz a Google szemében.

LSI kulcsszavak – A már fent említett több kifejezésből álló long-tail kulcsszavakat is érdemes használni.

TF-IDF elemzés – Ma már a Google szövegkörnyezetet vizsgál, nem pedig az elhelyezett kulcsszavak száma alapján határozza meg tartalom kidolgozottságát.

A TF-IDF (Term Frequency-Inverse Document Frequency) segítségével, meg tudod találni azokat a kapcsolódó kifejezéseket, amelyek a versenytársaid szövegében szerepelnek a tiedben viszont nem.

  • Linkeld meg a korábban publikált blogbejegyzésekkel

(Ennek a cikknek az a célja, hogy az oldalad legerősebb és legértékesebb tartalma legyen, épp ezért érdemes az összes ‘normál’ cikkből meglinkelni, ezzel jelezni tudod a Google-nek is, hogy számodra ez a legfontosabb tartalom.)

  • Használj tartalomjegyzéket a cikk elején

A bejegyzés nagyon hosszú, érdemes egy tartalomjegyzéket létrehozni a cikk elején, hogy jobban áttekinthető legyen.

  • Hozz létre egy külön hivatkozást a menüben ennek a tartalomnak

Minél előrébb helyezkedik el egy oldal az URL szerkezetben, az annál nagyobb prioritását kap, épp ezért érdemes már rögtön a domain név után elhelyezni az oldalt pl. weboldal.hu/sarokko.

A menüben is célszerü egy kattintható hivatkozást hozzádni ennek a bejegyzésnek.

  • Figyelj rá, hogy mindig legyen up to date

A sarokkő cikket érdemes folyamatosan 2-3 havonta frissíteni, esetleg bővíteni.

Google indexelés

A Google kereső minden olyan URL tartalmát felfogja térképezni, amit nem tiltanak meg neki. A feltérképezett oldalakat a kereső eltárolja az indexben. Az algoritmus pedig az indexben található oldalakat fogja figyelembe venni, amikor rangsorolni kell a felhasználók által megadott kulcsszavakra. A rangsorolás kialakításánál az algoritmus összességében fogja megvizsgálni a weboldalad teljes erejét a többi oldalhoz képest.

Ha az algoritmus úgy ítéli meg, hogy a te weboldalad erősebb a többieknél (Kidolgozottabb a cikked, több releváns hivatkozás mutat az oldaladra, stb.), akkor te oldalad fog előrébb szerepelni.

Épp ezért nagyon fontos, hogy domainhez kapcsolódó aloldalakat tudatosan engedjük a Google-nek indexeltetni. A gyenge minőségű oldalakat pedig semmiképp ne küldjük be az indexbe.

Milyen oldalakat tárol le a Google az indexben?

Bármikor meg tudod nézni azokat az oldalakat, amelyeket már a Google indexelt. Ehhez a ‘site’ keresési operátor után meg kell adnod az oldalad domain nevét. 

Pl. site:weboldalkeszites-vallalkozasoknak.hu

A Google kereső ilyenkor csak azokat az oldalakat fogja megjeleníteni, amelyek a megadott domain névhez kapcsolódnak. Olyan oldalakat keresünk, amelyek gyenge minőségűek, de mégis bekerültek az indexbe.

Milyen a gyenge minőségű oldal?

A Google minden olyan oldalt, ahol nincs legalább 4-500 szó, gyenge minőségűnek fog venni. Ezek az oldalak nem erősítik a honlapod, hanem folyamatosan visszahúzzák annak erejét. Fontos, hogy a 4-500 szóba nem szabad beleszámolni az oldalsáv és a lábléc elemeit sem. Olyan egyedi szavakat kell tartalmaznia, ami a többi aloldalon egy az egyben nem jelenik meg.

Gyenge minőségű oldalak pl. ‘köszönjük, hogy feliratkozott..oldal’, ‘kosár oldal’, stb.

Érdemes csak azokat az oldalakat bent hagyni az indexben, ami valóban hasznos a felhasználók és a Google számára is. A többi aloldalt noindex attribútummal kell ellátni.

Noindex attribútum beállítása

A noindex-et a legegyszerűbben a ‘Yoast Seo’ WordPress bővítménnyel fogod tudni beállítani. A WordPress ‘oldal szerkesztése’ gombra kattintva, eléred az oldalhoz tartozó Yoast beállításait.

Az ‘Advanced > Allow search engines to show this page in search results?’ menüpontnál a ‘YES’-t át kell állítanod ‘NO’-ra.

Azokra a ‘gyenge minőségű’ oldalakra ne rakj noindex-et, ahova jelentős organikus forgalom érkezik. Csak azokat az oldalak vesszük ki az indexből, amire nem érkeznek a keresőből látogató.

Fontos, hogy a noindex nem törli a weboldal tartalmát! Az URL-en található tartalom továbbra is ugyan úgy elérhető lesz, csak a Google keresőben nem fog megjelenni az oldal hivatkozása.

Összegzés

A keresőoptimalizálásnak mindig hosszú távon lesz meg az eredménye. Ehhez viszont folyamatos tartalomgyártásra és optimalizálásra van szükség. A fent bemutatott 4 tipp tudatos használatával pedig te magad is jelentősen meg tudod növelni a weboldalad organikus forgalmát. 

Dani

Divi 4.0 – régóta várt kreatív lehetőségek, egy kattintásnyira

Divi 4.0 – régóta várt kreatív lehetőségek, egy kattintásnyira

Már a délután folyamán láttam egy érdeklődő posztot egy Divi fejlesztőkből álló Facebook csoportban, hogy ki mennyire várja a 4.0-át… Egy vicces kommentnél persze nem is görgettem tovább – “Can’t wait to break my site..:D” – a lényeget megjegyeztem: hamarosan megérkezik a Divi sablon legújabb verziója. És nemcsak egy bug javítás (ahogy az egyébként hétről hétre, sőt napról napra jönni szokott, hála az Elegant Themes szorgos fejlesztői csapatának), hanem egy kompletten új verzió, sok újdonsággal, lehetőséggel, kreatív funkcióval. Legalábbis ezt lehetett remélni. Nézzük, beváltak-e a várakozásaim a “Sablonok frissítése” gomb megnyomása után.

Divi frissítés 4.0-ra

Divi 4.0 – az első benyomások

Természetesen ahogy ennek a rendkívül ígéretes WordPress sablonnak a legújabb változatát mélyebben megismerem, igyekszem majd a cikket frissíteni saját tapasztalataimmal. Egyelőre most az első benyomásokon és a legfontosabb újdonságokon szeretnék végigszaladni. Szóval rányomtam a frissítés gombra, és pikk-pakk, fél perc se telt bele, már a Divi 4.0-val futott a Weboldalkészítés Vállalkozásoknak weboldala.

Mindenekelőtt nézzük meg Nick Roach-nak, a Divi atyjának pár perces bemutató videóját. Sokminden már ebből a videóból egyértelmű lesz. (Egyébként bírom őt, szerény, mégis mindig nagy örömmel mutatja be a Divi új képességeit.)

Oldalgyorsaság, betöltődési idő

Miután frissítettem, egyből megnéztem a gtmetrix.com adatait, és azt találtam, hogy az előző, (nálam 3.29.3-as) verzióhoz képest a 4.0-ás Divi sablonnal átlagosan fél másodpercet gyorsult az oldalam betöltődése, szám szerint 2,9-3,5 másodpercről 2,3-2,4 másodpercre. Mivel többször is mértem, azt hiszem a gyorsabb betöltődés nem a véletlen műve, de persze bizonyítani ezt nehéz.

A weboldal GTmetrix értékei a Divi 4.0. témával, gyors betöltődés Divivel
A weboldal GTmetrix értékei a Divi 4.0. témával

Egyedi fejlécek és egyedi láblécek!

Aki ismeri a Divi témát, tudja, hogy a fejléc és a lábléc mindeddig kissé korlátolt volt testreszabhatóságban. Ha hihetünk a szemünknek (merthogy egyelőre még nem teszteltem, de hamarosan fogom!) akkor ez nagyot változott. Mutatok is pár példát a hivatalos bemutatóoldalról.

Fejléc demó 1  |  Fejléc demó 2  | Lábléc demó 1  |  Lábléc demó 2

Egyedi termékoldal-sablonok, poszt-sablonok…

…melyekkel például ilyen termékoldalakat alkothatunk. De éppenséggel ez is egy érdekes elrendezés. És ami az igazán lényeges ebben, hogy az eddig Page Builder lényegében Theme Builder-ré változott, nemcsak elnevezésében, hanem valóságosan is. Magyarul elég egyszer létrehoznunk egy termékoldal mintát és azt ráhúzhatjuk az oldalon lévő összes termékre. Vagy csak egy bizonyos kategóriára. És még folytathatnám.

Megjelent a Theme Builder menüpont
Megjelent a Theme Builder menüpont

Egyedi kategória oldalak

Ugyanez igaz az kategóriaoldalakra is. Innentől sokkal letisztultabban, egyedibb módon jeleníthetjük meg a kategóriákat, legyen szó termékkategóriákról, vagy a blogban lévő bejegyzéskategóriákról. Gondolom a címkékre ugyanez érvényes, bár erről nem találtam részleteket. Tehát, el lehet felejteni a régebbi WordPress verziókban és sablonokban szinte kötelező jobboldali oldalsávot a kategóriák esetében. Ez innentől választás kérdése. (Természetesen eddig is meg lehetett oldani, hogy másképp nézzen ki, de ez mostantól egyszerűbb lett.)

Nézzünk pár mintát a kategóriaoldalakra is.

Kategóriaoldal 1  |  Kategóriaoldal 2  |  Kategóriaoldal 3

A Theme Builder

Nálam üres. Lol.

üres Theme Builder a Divi 4.0.-ban

Először azt hittem, gyorsan rá is jöttem a hiba okára, ugyanis a Divi Support Center (oldalt a Divi-ből nyílik) azt jelezte, hogy bizonyos rendszer értékek nem jók: pl. post_max_size, a memory_limit vagy a max_execution_time.

Ezeket mind át is írtam a tárhelyen a public-html mappában található .htaccess fájlban és utána a Support Center voilá, mindent értéket rendben talált. De ettől még a Theme Builder menüpont nem akart működni. Ürítettem a Cache-t is. Semmi.

Aztán a cikk írása közben eszembe jutott, hogy frissítem a Divi-t egy másik oldalamon is és megnézem hátha ott megjelenik valami. Így is történt és láss csodát: ott nemcsak egy üres oldal fogadott a Theme Builder menüpontra kattintva. Ki is próbáltam az egyedi oldalminták létrehozását és bár nem jutottam a végére, az elképzelés jónak tűnik.

Divi Theme Builder
Divi 4.0. – Theme Builder

A tanulság kendőzetlenül

(Néha tényleg annyira az orrunk előtt van a hiba… Megnéztem a biztonság kedvéért, és jaj, igen. Bizony, a WordPress nem a legfrissebb verzióval futott. Frissítettem, most már ok a Theme Builder betöltése.)

Egyedi 404 oldalak

Aki esetleg nincs képben ezzel, a 404-es oldalak arra valók, hogyha egy nem létező címre (például korábban létező, de azóta megszűnt aloldalra) jutunk egy weboldalon belül, akkor a 404-es hibaüzenetet kapjuk, vagy magyarul kiírva: “A keresett oldal nem található.” Ennek persze az igényesebb weboldalakon egyedi megjelenése van, de a fejlesztőknek nem mindig jut eszébe vagy nem mindig jut rá idő. Magamnak is kiosztok egy ejnyebejnyét, mert előfordul velem is, hogy elmulasztom. Nyilván a legtöbb esetben egy honlapot böngésző felhasználó nem, vagy csak ritkán találkozik vele, azért érdemes megalkotni valami ötletesre. Azt hiszem nemsokára végigmegyek az utóbbi munkákon és létrehozok egy ilyet, ahol esetleg elmaradt…

Szóval ennek a hibaoldalnak a design-ját elvileg most már lehet a Divi-n belül is szerkeszteni, egyszerűen. Persze aki akarta, korábban is meg tudta oldani, még bővítmények is voltak rá, de így most lényegesen egyszerűsödött a helyzet.

Írásom legfontosabb forrása, az Elegant Themes oldalán megjelent Divi 4.0-át bemutató cikk itt érhető el.

Egyedi fejléc létrehozása a Theme Builder-rel

Ahogy ígértem, a cikk folytatódik. Szóval a Theme Builderen belül, az elején meg kell szokni a struktúrát. A baloldali tömb az alapértelmezett sablon, ha ezt megváltoztatjuk, akkor az az egész oldalra kiterjedően megváltoztatja az adott weboldalrészletet (a fejlécet, a törzset, vagy a láblécet).

Ettől jobbra számtalan új oldalsablont létrehozhatunk (Add New Template), melyeket bárhogyan alkalmazhatunk: beállíthatjuk, hogy az új sablon az összes oldalra, csak a főoldalra, vagy csak egy adott aloldalra legyen érvényes. Ha szeretnénk alkalmazhatjuk csak egy-egy adott kategóriaoldalon, vagy címkeoldalon, tehát számtalan variációban. Az összes létező oldal fel van sorolva és ezek közül akár egyenként is kiválaszthatjuk, hogy mely oldalakon jelenjen meg az általunk készített, egyedi fejléc, vagy épp lábléc.

Amikor hozzáadunk egy új fejlécet, azt úgy képzeljük el, mintha nulláról húznánk fel egy Divi oldalt a korábbi Page Builderrel, csak éppen nincs a felső menüsáv sem. Mert azt is mi tervezzük oszloponként, modulonként (van választható Menü modul is.)

Összedobtam egy saját menüt

Végül mutatok valami kézzelfogható eredményt is, hogy látszódjon, mire jó konkrétan az egyedi fejléc készítő (Custom Header). Egy kiegészítő sávot tettem a főoldalam menüjébe, melyen felhívom a látogatók figyelmét egy új ajánlatomra. A személyes WordPress oktatás szolgáltatásomat szeretném kiemelni ily módon, de csak a főoldalon. Most elsőre egy ilyet alkottam, de még csiszolni kell úgy érzem.

És akkor ha már itt tartunk… az ajánlatról pár sorban: egy 2,5-3 órás nagyon tömör, privát weboldalkészítő műhelymunkát kínálok, melyen átadok minden tudást és eszközt ahhoz, hogy valaki vállalkozóként elinduljon és érvényesüljön az online térben. Mindezt egy nagyon kedvező áron.

A Divi kipróbálása, megvásárlása

Ha megtetszett a Divi 4.0 (egyébként már az előzőekkel is rengeteg mindent lehetett…) és kipróbálnád, írj nekem és lehetőséget biztosítok Neked egy teszt aloldalamon! Én majdnem mindegyik weboldalam elkészítéséhez ezt a témát használom, mert jól testreszabható, sok praktikus eszközével sok értékes munkaidő megtakarítható.

Ha pedig meg is vásárolnád, akkor is jó helyen jársz, mert az Elegant Themes partnereként mind az örökös licensz (Lifetime Access) mind az éves licensz (Yearly Access) árából 20% kedvezményt tudok biztosítani. Nekem se és senki másnak ne hagyd, hogy rábeszéljen bármire, amiben nem vagy biztos, inkább kérdezz előtte! Simán elképzelhető, hogy semmi szükséged nincs a Divi-re. De az is lehet, hogy igen. Ha elhatároztad, hogy szeretnéd megvenni a sablont, őszintén úgy gondolom, hogy ez egy kedvező ajánlat. (A kedvezmény a linkre kattintva elérhető). Természetesen ezzel mindenki jól jár: te is, én is és a fejlesztői csapat is.

Betöltési sebesség javítása WordPress-ben

Betöltési sebesség javítása WordPress-ben

Vendégposzt a betöltési sebesség gyorsításáról, Jobbágy András tollából.

Senki sem szereti a lassú weboldalakat. Az interneten mindenki türelmetlen, még türelmetlenebb, mint az offline világban. A kutatások szerint elég pár pillanatnyi késés, és az átlagos felhasználó már is hajlamos továbblépni a honlapról.

Ennek ellenére nagyon sok honlaptulajdonos nem foglalkozik a betöltési sebességgel. Talán mert remélik, hogy a szuper tartalom és szép webdesign majd kárpótolja a felhasználót. Vagy csak egyszerűen nincsenek tisztában, mennyire fontos kritérium a gyorsaság egy weboldalnál.

Szeretném végigjárni ebben a cikkben, hogy miért életbevágó kérdés minden honlap számára a minél rövidebb betöltési idő. A cikk második felében konkrét tippeket is adok ahhoz, hogyan tudod gyorsítani a WordPress weboldalad. (Ha még csak most ismerkedsz a WordPress világával, ajánlom a honlapkészítés kezdőknek cikkemet.)

A betöltési sebesség és az online marketing

A betöltési sebesség nem csupán felhasználói élmény (UX), hanem kőkeményen online marketing kérdés is. Elsőre talán nem egyértelmű a kapcsolat a kettő között. A kulcs a Google algoritmusának működésében rejlik.

A Google 2010-ben jelentette be, hogy a rangsorolási metódusában fontos szerepet kap a weboldal sebesség is. Egyszerűen azért, mert a gyorsan betöltődő weboldal elégedetté teszi a felhasználókat. A Google pedig elégedett felhasználókat szeretne, hiszen a jövőben is piacvezető akar maradni a keresőmotorok között.

A gyors betöltési sebesség ezért segíthet előrébb jutni a Google keresőjében. Vagyis pozitív hatással van a honlapod online marketingjére is.

Ebből következik, hogy a lassú betöltődés viszont árt a weboldaladnak. Rontja a helyezésedet a keresőben, miközben megfojtja a felhasználói élményt is. Egy lekérésekre lassan reagáló honlapon az emberek kevesebb időt hajlamosak eltölteni, és sokkal magasabb lesz a visszafordulási arány. Ráadásul a hosszas betöltés tönkreteszi a konverziót is.

Egy, a legnagyobb webáruházak teljesítményét vizsgáló 2017-es tanulmány szerint minden 100 milliszekundumos (0,1 másodperc!) késés a betöltési sebességben hét százalékos esést jelenthet a konverziós rátában. Kettő másodperces késés pedig akár a visszafordulási arány 103 százalékos emelkedésével járhat! Elég sokkoló adat itt nálunk, a szégyenletesen lassú webáruházak* országában.
A betöltési sebesség tehát kulcskérdés, ha sikeresek akarunk lenni az e-kereskedelemben, vagy bármilyen más online üzletágban.

Mennyi az ideális betöltési sebesség?

Az ideális betöltési sebesség nagyjából 2-5 másodperc között van, azzal a megkötéssel, hogy a felmérések szerint a felhasználók 40-53 százaléka elhagy egy olyan weboldalt, ami nem töltődik be három másodperc alatt. Két másodperc felett pedig már minden másodperc a visszafordulási arány növekedésével jár. A felhasználók 47 százaléka asztali és számítógépen ráadásul két másodpercnél is rövidebb betöltési időt vár el.

Vagyis, ha nem akarod, hogy a weboldaladat a felhasználók tekintélyes része dühösen hagyja el, próbáld legalább három, de inkább két másodperc körül/alatt tartani a betöltési sebességet.

5 másodperces weboldal betöltődés WordPressen már határeset.

Egy 5 másodperces oldalbetöltődés már határesetnek számít – vannak akik nem várják meg és “lepattannak”.

Honnan tudom, hogy mennyire gyors a honlapom?

Az oldalsebesség mérésére több ingyenes eszköz is létezik. Használhatod például a GTmetrix vagy a Dotcom-monitor tesztjét. Az előbbi jellemzője, hogy rengeteg tippet ad a weboldal sebesség növelésére, az utóbbié pedig, hogy a világ 24 különböző pontjáról futtatja lesz a tesztet, ezért nagyon jó megoldás, ha a nemzetközi piacra szeretnél betörni a weboldaladdal.

Az én személyes kedvencem a Google saját sebesség tesztje (Ez még pontosabban fogalmazva a weboldal “teljesítményét” méri, melynek természetesen fontos része a sebesség is). Egy nullától százig terjedő skálán osztályozza a weboldalakat, és külön eredményt ad meg az asztali és a mobilos nézetre. Érdemes figyelembe venni a teszt javaslatait, mert ha követjük őket, nagyon szép eredményeket lehet elérni egy átlagos WordPress weboldallal is.

Egy tipp a Google sebesség teszt használatához: alapvetően nem az abszolút eredmény a fontos, tehát önmagában nem az, hogy 65, 70 vagy 82 pontot kaptál. De azt azért mindenképpen ajánlom, hogy a fent már részletezett okok miatt igyekezz három másodperc alatt tartani a betöltési időt.

Amire inkább figyelned kell, hogy a versenytársaidhoz képest legyél tartósan jobb a betöltési sebesség terén, mert ez komoly előnyt jelenthet neked a keresőben. Ha a konkurens weblapok 40 pontot kapnak a teszten, a tied szerezzen legalább 55 pontot. Ha hetvenet, akkor a tied legyen 80 felett, és így tovább. És most lássuk, mit tehetsz, hogy szuper gyors legyen a honlapod.

Betöltési sebesség: az alapok

Az első, és legfontosabb, hogy az alapok rendben legyenek, mert megfelelő üzemeltetési környezet nélkül akármit csinálsz, mindig lassú lesz a weboldalad. Mit értek ez alatt?

  • Jó tárhely
  • Jó sablon
  • Rendszeresen karbantartott és frissített eszközök

Kezdjük a tárhellyel. Tele az internet magyar és külföldi szolgáltatók ajánlataival, de egyáltalán nem egyszerű feladat igazán jót választani közülük, pláne ha gyorsat akarunk. Sokszor sajnos csak utólag derül ki, hogy a papíron remek választásnak tűnő szolgáltatás lassú tárhelyet ad.
Általánosságban elmondható, hogy az olcsó (30-40 ezer forint/év alatt) szegmensben nagyon könnyű rossz szolgáltatásba belefutni. Rossz alatt nem azt értem, hogy neked kell foglalkozni a sebesség optimalizációval, hanem azt, hogy bármit is csinálsz, mindig lassú marad a honlapod. A lassú tárhely jele, amikor a Google tesztje tartósan nagyon magas, több másodperces értéket ad meg a szerver válaszidejére (TTFB). Ilyenkor általában a szolgáltatóváltás hoz csak érdemi eredményt.

Amennyiben szeretnél biztosra menni, érdemes drágább szolgáltatást választani, például egy jó managed hosting szolgáltatást, ami leveszi a válladról az összes tárhellyel kapcsolatos terhet. Ha sok-sok ezer látogatód van, vagy ennyire számítasz, válassz virtuális dedikált szervert (VPS). Webáruház esetén keress direkt erre specializálódott tárhelyet.

Viszont ha csak egy átlagos forgalmú (havi 5000 látogató alatt) weboldalad van, és szívesen foglalkozol legalább alapszinten a tárhellyel kapcsolatos tennivalókkal, például a sebesség optimalizációval is, vagy csak nem akarsz havi szinten sok ezer forintot elkölteni tárhelyre, akkor nyugodtan próbálj ki több egyszerű osztott tárhelyet. Lehet, hogy nem elsőre, de előbb-utóbb találni fogsz olyat, ami passzol az igényeidhez.

Ha már van egy jó tárhelyed, szükséged lesz még egy kiváló minőségű WordPress sablonra.
Amennyiben pénzt akarsz keresni a honlapoddal, vagy egyszerűen csak nem akarsz kockáztatni, mindenképpen válassz prémium (fizetős) sablont.

Személyes tapasztalatom alapján a Divit, a StudioPress termékeit, valamint az Oxygent tudom ajánlani. Mindegyiknél alapvető fejlesztési szempont a gyorsaság, bármelyikkel jó eredményeket lehet elérni a sebesség optimalizálás területén (is).

És végül nem szabad megfeledkezni a rendszeres karbantartás fontosságáról sem. Hiába választottál szuper tárhelyet és kiváló minőségű sablont, hiába döntöttél körültekintően arról, hogy milyen bővítményeket (plugin) telepítesz a honlapodra, ha nem figyelsz a frissítésekre, az egész fabatkát sem fog érni fél-egy év múlva.

A hanyagul, vagy sehogy karbantartott weboldal egy idő után belassul, és működési zavarok jelentkeznek. Végül a honlap szép csendben kileheli a lelkét – általában mindig a legrosszabb pillanatban.

Hat módszer WordPress weboldalak gyorsítására

Ha a fentiek rendben vannak, de továbbra sem vagy megelégedve a weboldalad sebességével, akkor még mindig tudsz mit tenni. Mutatok néhány eszközt / módszert, amivel a személyes tapasztalatom szerint sokat lehet javítani a betöltési sebességen.

1. GZIP tömörítés beállítása

Ez azért lényeges, mert ha tömörítve szolgálja ki a szerver a honlapodat, a felhasználóknak sokkal kisebb adatmennyiséget kell letölteniük, amikor a weboldalra kattintanak. Kisebb adatmennyiség pedig egyenlő a gyorsabb lekéréssel.
Ha a tárhelyed online kezelőfelülete cPanel (ez a leggyakoribb megoldás), akkor a Gzip tömörítést a Szoftver >> Webhely optimalizáció >> Az összes tartalom tömörítése úton keresztül tudod beállítani. A Gzip tömörítést tudja emellett szinte az összes elterjedt cache bővítmény (például a WP Fastest Cache és a W3 Total Cache) is.

2. Legfrissebb PHP verzió beállítása

A PHP egy nagyon népszerű, nyílt forráskódú, szerver oldali webes programnyelv, ezen íródott a WordPress magja is. Nagyon nem mindegy, hogy a PHP melyik verziója fut a tárhelyeden.
Sok hazai tárhelyszolgáltató a már teljesen elavultnak számító 5.6-os verziót használja alapbeállításként. A WordPress viszont már csak a 7-es verziót támogatja, ami sokkal-sokkal gyorsabb, mint a régebbi változatok.
A PHP verziót a cPanelen a Multi PHPManager >> PHP verzió beállítása útvonalon állítható át. Válaszd a lehető legfrissebb verziót, ami jelenleg (2019 őszén) a 7.3-as.

3. Képek optimalizálása

Rengeteg weboldal azért nagyon lassú, mert tele van rakva szép nagy, több megás képekkel, amiket aztán csak vért izzadva tudnak betölteni a böngészők. A megoldás szerencsére egyszerű: tömöríteni kell a képeket.
Ezt megteheted felöltés előtt online eszközökkel, jó tapasztalataim vannak például a JPEG Optimizer, a Compressor.io vagy a Compress PNG webes alkalmazással. (De a TinyPNG is egy régi jó bevált oldal képek tömörítésére.)

TinyPNG, képtömörítés

A TinyPNG oldalon egyszerűen csak a “Fogd és vidd” módszerrel kell a tömörítendő képeket az ablakra húzni.

Feltöltés után is tömörítheted a képeket bővítményekkel. Ilyen plugin például az Imagify, havi 25 MB-ot tömöríthetsz vele ingyenesen.

Tartsd a képek méretét 200 kB alatt.

Elsőre talán nem hiszed, de 200 kB igazából tényleg mindenre untig elég lesz. Sőt, legtöbbször sokkal kisebb méretű képek is bőven élvezhetőek, még nagyobb (pl. 2000 x 1000 pixeles) méretben is.

4. Lusta betöltés alkalmazása

Hatásos és nagyon egyszerű trükk a “lusta betöltés”. A lényege, hogy a weboldal lekérésekor elsőre csak azok a “hajtás feletti” (above the fold) tartalmak töltődnek be, amelyek görgetés nélkül, egyből megjelennek a böngészőben a felhasználó szemei előtt.
A honlap többi, “hajtás alatti” (below the fold) része csupán akkor töltődik le, amikor a felhasználó odagörget. Ezzel csökkenteni lehet az egyidejű HTTP lekérések számát, az eredmény pedig egy gyorsabb honlap lesz.
A lusta betöltést könnyen beállíthatod az úgynevezett Lazy Load bővítményekkel. A kedvencem a képek, videók és iFrame-k késleltetett betöltésére fejlesztett Lazy Load by WP Rocket alkalmazás. Villám gyorsan lehet konfigurálni és nagyon hatékony.

5. Gyorsítótárazás (cache)

A rövid betöltési idő elérésének egyik legfontosabb eszköze a hatékony gyorsítótárazás (cache). A lényege, hogy amikor egy felhasználó a weboldaladra kattint, a böngésző gyorsítótára lementi a honlap statikus, nem változó részeit, így a legközelebbi látogatáskor már csak a változó, dinamikus elemeket kell újból letöltenie. A betöltési sebesség ezáltal sokkal jobb lesz – de csak akkor, ha jól van beállítva a gyorsítótár-házirend.
A leghatékonyabb megoldás, ha a tárhelyhez tartozik szerver oldali cache szolgáltatás. Ezt azonban csak a drágább szolgáltatók tudják. A másik megoldás egy cache bővítmény telepítése.
A cache bővítményeket alapvetően két “iskolába” lehet kategorizálni kezelési bonyolultság szerint. Léteznek nagyon egyszerűen beállítható és kezelhető pluginok, ilyen az ingyenes  WP Fastest Cache vagy a fizetős WP Rocket. Előnyük, hogy minimális háttértudás szükséges csupán a konfigurálásukhoz, néhány lehetőségből választhatunk, és kész is vagyunk.
Általában kicsit hatékonyabbak az olyan belemenősebb, sokkal több választást felajánló bővítmények, mint az ingyenes W3 Total Cache, vagy a magyar fejlesztésű, fizetős Swift Performance (van ingyenes verziója is). Főleg az előbbinél pepecs munka a helyes konfiguráció megtalálása, de ha sikerül, nagyon szép eredményt lehet elérni vele.

Swift Performance plugin admin nézete

A Swift Performance plugin admin felülete

6. Adatbázis takarítás

A WordPress weboldalak minden tartalmat és beállítást MySQL adatbázis táblákban tárolnak. Az adatbázisban nyomot hagy minden változtatás, bejegyzés módosítás, telepítés és törlés, stb. Olyan ez, mint a por lakásban, rendszeres takarítás nélkül egy idő után mindent belep. A “teleporolt” adatbázis pedig belassul, növeli a betöltési időt.

Az adatbázis kitakarításához egy sor bővítményt használhatsz. A legjobb talán a WP-Optimize. Pofon egyszerű a kezelése, csupán a WordPress admin kezelőfelületen a WP-Optimize >> Database menüpontban rá kell nyomnod a Run all selected optimizations lehetőségre, és megvárni, amíg végigfut a folyamat.

Érdemes ezt pár havonta elvégezni, főleg, ha gyakran adsz hozzá új tartalmat a honlapodhoz, például blogot írsz. Egyet nem szabad elfelejteni: készíts mindig biztonsági mentést az adatbázis karbantartása előtt!

Összegzés

Ha az összes, fent részletezett megoldáson végigmentél, a WordPress honlapod mostanra biztosan sokkal gyorsabb lett, mint eredetileg volt. Gratulálok! Amennyiben kérdésed van, vagy segítségre van szükséged, nyugodtan írj hozzászólást.

Írta: Jobbágy András, a Honlapszaki.hu tulajdonosa és bloggere.


* 2 példa rendkívül gyenge Google PageSpeed Insights értékekre a hazai webáruházak világából: itt  és itt…

Weboldal UX audit a gyakorlatban

Ez egy vendégcikk Tusnádi István tollából. Az írás fókuszában a felhasználói élmény (UX) áll és abban nyújt segítséget, hogy milyen szempontok szerint érdemes elemezni a weboldalakat – legyen szó a saját oldalunkról vagy egy Ügyfél honlapjáról. Bárkinek ajánlom, aki honlapokat készít, vagy akinek weboldalt készítenek. Egy-egy munka átadásakor érdemes végignézni, hogy teljesülnek-e a lentebb bemutatott szempontok. (Balázs)

UX audit, felhasználói élmény, weboldal elemzés

Mit értünk UX alatt?

Az UX az angol user experience vagyis felhasználói élmény szavak rövidítéséből származik. Felhasználói élmény alatt értünk gyakorlatilag bármit, amely hatással van egy weboldal látogatójának hangulatára. A magas felhasználói élménnyel rendelkező weboldal …

  • hasznos – a rajta található tartalom kielégíti a látogató információ igényét
  • használható – szerkezete átlátható, tartalma könnyen navigálható
  • szerethető – arculata, design elemei a látogató érzelmeire hatnak
  • megtalálható – keresőrendszerekből elérhető
  • hozzáférhető – a tartalma mindenki számára hozzáférhető
  • hiteles – a látogató számára hihető amit megjelenít, bizalmat épít

Mi az az UX audit?

Az UX audit egy olyan weboldal elemzési tevékenység, amelynek során elsősorban a felhasználói élmény vizsgálatára koncentrálunk és megpróbáljuk minél több szempont szerint átvilágítani az oldalt.

Az UX audit eredményéről általában egy írásos dokumentum készül, amely jelzi, hogy a vizsgált területeken hogyan teljesített az oldal, hol vannak elmaradásai és milyen javaslatok vannak a hibák javítására.

Lássuk tehát milyen szempontokat vizsgálunk egy weboldal UX auditja vagyis UX elemzése során:

Betöltődési idő

A weboldalak betöltődési ideje különösen a mobilról történő internetezés elterjedésével lett kiemelten fontos szempont a felhasználói élmény oldaláról. A statisztikai elemzések rámutattak arra, hogy a mobilról jövő látogatók sokkal türelmetlenebbek, mint az asztali gépet használók. A türelmetlenség határa is pontosan ismert: 3 másodperc betöltődési idő felett drasztikusan nő a weboldalt elhagyók száma.

Amennyiben egy weboldal lassan töltődik be, az azért is alattomos UX hiba, mert a látogató még azelőtt elhagyja az oldalt, mielőtt az megjelenne az eszközén. Tehát a látogatottság elemzésre használt Google Analytics sem gyűjt adatot róla, így gyakorlatilag nem lehet pontosan kimutatni hányan zárták be a böngésző ablakot és hagyták el az oldalt. Egészen egyszerűen csak muszáj elhinni azokat a statisztikákat, amelyek weboldalak millióinak elemzése alapján születtek és mindent el kell követni az oldal gyorsítása érdekében.

Arculat

Még egy laikus látogató is képes észlelni, ha egy cégnek illetve weboldalnak nincs egységes, határozott arculata. Gyenge minőségű, elavult a logó, az arculati elemek, formák, színek nincsenek összhangban egymással. Ez minden esetben csökkenő bizalmat eredményez a látogatóban.

A megoldás a problémára egy professzionális, modern logó készítése és a logóval összhangban lévő webes arculat definiálása. Ezen felül pedig konzekvens szerkezet és megjelenés betartása a teljes weboldal struktúrában.

Reszponzivitás

Reszponzívitásnak nevezzük azt a technológiát, amely lehetőséget biztosít arra, hogy a weboldal minden eszközön, akár mobilon is jól használható legyen. A weboldal elemzése során nem csak azt nézzük, hogy mobilon valóban megfelelően igazodik-e az oldal a kisebb felbontáshoz, de a gyakori apró zavaró reszponzívitásbeli hibákat is megpróbáljuk kiszűrni. Ilyenek a rosszul használható mobil menü, a tartalomból kilógó táblázatok, a bezárhatatlan felbukkanó ablakok … stb. Az ilyen hibák megléte esetén hiába lesz reszponzív a weboldalunk, a látogató előbb-utóbb besokall és elhagyja azt.

Hibátlan megjelenés minden eszközön, ux audit, weboldal elemzés

Ma a látogatóinknak csak alig fele böngészik asztali számítógépen. Elengedhetetlen tehát, hogy egy okostelefonon vagy egy tableten is igényesen nézzen ki weboldalunk.

Képek

A weboldal tulajdonosok sajnos még mindig nincsenek tisztában azzal, hogy a képeknek milyen nagy szerepük van a látogatói bizalom kiépítésében és ezzel együtt a felhasználói élmény növelésében. Az olyan weboldalakon, ahol kisméretű, rossz felbontású, gyenge minőségű stock fotókkal vagy Google képkeresőből származó sokszor nem legális képekkel találkozunk, eleve nehéz megfelelő látogatói elköteleződést kialakítani.

Bár nem kevés időt és pénzt igényel, érdemes egy profi fotóssal saját képeket készíttetni, mert hosszú távon megtérül a minőségi képanyagokba fektetett energia.

Konverzió

Sok hazai weboldal elemzés során tapasztaltuk azt, hogy nincsenek konverziós útvonalak definiálva, illetve a legtöbb esetben még a konverziót megvalósító CTA-k vagyis a cselekvésre történő felhívások is hiányoznak. A látogató megérkezik egy ilyen weboldalra, talán még szimpatikus is lesz számára amit lát, elolvassa, megnézi a tartalmakat, majd dolga végeztével távozik, mert nem mondjuk meg neki, hogy mi lenne a következő lépés. Nem irányítjuk a hírlevél feliratkozás, a letöltés vagy a kapcsolatfelvétel irányába.

A weboldal hatékonyságát növeli, hogyha bármelyik aloldalára érkezik is a látogató, ott egy egyértelmű CTA (Call To Action = cselekvésre felhívás) fogadja. Ennek feladata, hogy a látogatót az olvasás végeztével tovább irányítsa a konverzió felé és ne hagyja, hogy elhagyja az oldalt.

Referenciák

Bármilyen szépeket is írunk cégünkről a weboldalra, az igazán meggyőző tényeket munkánkat illetően a referenciák bemutatása adja. Azok a weboldalak, ahol nincsenek referenciák, ott az esetek többségében ezt észre is veszik a látogatók és felmerül bennük a kérdés, “vajon miért nem tudok egy munkát sem megnézni”. Különösen szembeötlő ez olyan iparágakban, ahol a konkurensek viszont bemutatják referenciáikat.

A referenciák bemutatásának mikéntje is fontos. Felhasználói élmény szempontjából ideálisnak nevezhető, ha esettanulmányok formájában mutatjuk be, kinél milyen munkát végeztünk. Ha erre nincs lehetőség, akkor is fontos arra törekedni, hogy a referenciák bemutatása minél színvonalasabb, igényesebb legyen.

Olvashatóság

Tegyük fel, hogy megérkezünk egy weboldalra, ahol egy tördelés nélküli bal margótól jobb margóig tartó hosszú ömlesztett szöveget látunk, ráadásul sorkizárt formázással. Ahogy mi magunk, úgy a látogatók többsége sem fogja venni a fáradságot arra, hogy belekezdjen az olvasásba.

Korunk embere minden eddiginél türelmetlenebb és ez vonatkozik az információ befogadására is. Nem szeret olvasni, mert a média egyre inkább hozzászoktatta a képek és videók fogyasztásához.

Éppen ezért, ha mégis olvasnia kell, akkor azt szkennelve teszi. A szkennelve olvasó ember csak átfutja a szöveget, a főbb témák címeibe bele-beleolvasva ott áll meg és időzik egy kicsit, ahol valami érdekeset, számára fontosat talál.

Ebből kifolyólag fontos a szöveges tartalmainkat úgy formázni, hogy a szkennelve olvasó ember is meg tudja emészteni. Legyen a szöveg alcímekre és azon belül bekezdésekre tördelve! Használjunk minél több felsorolást és számozást!

áttekinthető átlátható weboldal szerkezet, ux audit, weboldal elemzés

Fontos az átláthatóság… A weboldaladon is.

Blog

Felhasználói élmény szempontjából fontos az úgynevezett szakértői szerep felépítése. Ez azt jelenti, hogy a weboldal látogatóiban nagyobb bizalmat és elköteleződést tudunk kiépíteni, ha látják, hogy szakmánknak élvonalbeli, profi szereplői vagyunk. Ehhez megfelelő eszköz többek között egy blog lehet, amely lehetőséget biztosít arra, hogy szakmai anyagokat továbbítsunk a látogatók felé.

A blogcikkek egyben a cég megtalálhatóságát is elősegítik, ráadásul azok a cégek, amelyek előkelő helyezést érnek el a keresőkben – például egy szakmai cikkükkel – automatikusan nagyobb bizalmat élveznek a látogatók oldaláról.

Bizalomépítő elemek

Ez az a terület, ahol nagyon sokat lehet tanulni a tengerentúli cégektől, ott ugyanis a bizalomépítő elemek használatát már sok éve nagyon magas színvonalon űzik. Bizalomépítő elemeknek nevezzük többek között …

  • az ügyfél visszajelzéseket
  • cégünkről számokban adatokat
  • tanúsítványokat
  • szakmai cikkeket
  • esettanulmányokat
  • referenciákat
  • ügyfél értékeléseket

Egy szóval gyakorlatilag minden olyan információt, amely a cég és a dolgozók hitelességét építik a látogatóban. Egy weboldal elemzés során azt vizsgáljuk, hogy ezekből hány bizalomépítő elem jelenik meg és azok milyen minőségűek.

Kapcsolatfelvételi lehetőségek

Az utóbbi időben különösen sok weboldalt néztünk át és arra lettünk figyelmesek, milyen sok helyen hiányzik az e-mail cím vagy a telefonszám. Sokszor csak egy kapcsolatfelvételi űrlap van és azon keresztül próbálják meg beterelni a látogatókat. Akinek viszont nem tetszik ez a módja a kapcsolatfelvételnek, az egy ideig keresgél valamilyen más lehetőség után, majd elhagyja az oldalt.

Tudom, hogy az e-mail cím feltüntetésének hiánya a spam védelemmel van összefüggésben, de kérdés, hogy megéri-e potenciális ügyfeleket veszíteni csak azért, mert kevesebb spam-et szeretnék kapni.

Ha felhasználói élmény oldaláról közelítjük meg ezt a területet, akkor az ajánlások egységesen azt mondják, hogy minél több lehetséges módot kell biztosítani a látogatónak a kapcsolatfelvételre: címet, telefonszámot, e-mail címet, űrlapot, közösségi média elérhetőségeket.

Összefoglalás

A felhasználói élmény javítása egy weboldalon nem egyszerű folyamat. Egyrészt azért, mert nagyon sok elemből áll, másrészt azért is, mert mindegyik elem valószínűleg csak egy nagyon picit fog javítani a weboldal összteljesítményén. Ennek ellenére érdemes belefogni, mert hosszú távon csak azok a cégek lesznek képesek fennmaradni, amelyek folyamatosan figyelmet fordítanak arra, hogy weboldaluk fejlődjön ezen a téren.

Mit keres egy DJI drón a weboldalkészítő kezében?

Mit keres egy DJI drón a weboldalkészítő kezében?

Mit keres egy DJI drón a weboldalkészítő kezében?

Ez a cikkem egy kissé “elkalandozósnak” tűnhet, mert látszólag három egészen különböző témát is érintek benne:

  • a drónozást (egy DJI drón modellel)
  • a kertészkedést
  • és egy kisebb problémát, amit a legutóbbi weboldal készítésekor meg kellett oldanom.

A cikk végére érve azért remélem látszódni fog, hogy hogyan kapcsolódott össze ez a három terület. Jó olvasást!

Szeretek mindig valami egyedit alkotni, valami sajátos megkülönböztetőjegyet is hozzátenni készülő honlapjaimhoz. Könnyű lenne mindig a sablonos megoldásokhoz nyúlni (pláne, hogy már komplett kész weboldal sablonok is elérhetőek a Divi-n belül), de egyrészt unalmasabb lenne maga a weboldalkészítés is, másrészt Ügyfeleim sem éreznék azt a pluszt, amit szeretek hozzátenni a munkákhoz. Legutóbb a Hangya Kert weboldalát készítettem el. S mivel ezzel egyidőben egyik kiemelt Ügyfelem, az APPSolute iPhone szerviz a két éve elindított drónos tevékenységére erősített rá, mind drón szerviz, mind drón értékesítés terén, adta magát az ötlet, hogy kölcsönkérek egy DJI drónt. Szerettem volna egy másik szemszögből is bemutatni a kertépítő vállalkozás pillanatait. Mindenki unja a túl sok szöveget egy weboldalon, de mindenki szívesen megnéz egy ilyen félperces háttérvideót a weboldal fejlécében…

A honlap elkészítésében volt egy kis kihívás, amiről pár bekezdéssel lejjebb írok, viszont addigis tegyünk egy kitérőt és kertészkedjünk kicsit!

Weboldalkészítés kertészeknek

Én magam is szeretek kertészkedni, sőt kertészmérnök végzettséggel is büszkélkedhetek (Gödöllőn végeztem). Nagyon közel áll hozzám a természet, a környezetvédelem és a háztáji kiskertek világa is, így nem meglepő, hogy örömmel vállalok bármilyen kertész témájú weboldalt. A kedvenc témáim az önellátás, a komposztálás, a biokertészet és minden ami a fenntartható és hosszútávon kiegyensúlyozott élethez vezet el. Úgyhogy, kedves Olvasó, ha ilyen témákban szeretnél weboldalt, a legjobb helyen jársz. Tekintsünk most vissza picit!

Az Egészség Kert

Az egyik első munkám is kerttel volt kapcsolatos, az Egészség Kert honlapja. Ha tevékenységeket tekintve kellene rangsorolni Ügyfeleimet, akkor Erikáék lennének az elsők és a kedvenceim. Az ő vállalkozásuk az, amivel 100%-ban azonosulni tudok és elképesztően örülök, hogy segíthettem nekik létrehozni a “virtuális névjegykártyájukat”. Példátlan az a szorgalom és lelkesedés, ahogyan a vegyszermentes zöldségeiket megtermelik és eljuttatják zöldségkosár rendszerükön keresztül a környékbeli családok asztalaira. Illetve a veresegyházi piacra is. És nincs ebben semmi fizetett reklám. Azt vallom, hogy az értékteremtő példáktól kell, hogy hangos legyen a sajtó, az internet és a közbeszéd. (Sajnos ma még sokszor nem ezt tapasztaljuk, de egyre több a jó példa is hál’Istennek.) Ha a magam módján ezzel az egyelőre szerény olvasottságú bloggal ehhez hozzájárulhatok, akkor nagyon örülök ennek. Ennyit most a kertész weboldalakról. (Apropó, a jelenlegi egyik készülő munkám is kertészeti témájú, de egyelőre pssszt.)

Hangya Kert

A Hangya Kert egy fiatalokból álló kertépítő vállalkozás, ami elsősorban kertfenntartással (de kertépítéssel is) foglalkozik Budán és a környéken. Márk és csapata olyanoknak segítenek szívesen, akik heti vagy kétheti rendszerességgel igénylik kertjük rendbetételét. Ez érthető is, hiszen egy elhanyagolt kerttel nehezebb és nem is akkora öröm foglalkozni. Így pedig az Ügyfeleik kertje is folyamatosan “virágzik”, anélkül, hogy gondjuk lenne vele. Hajrá!

Rövid drónos film a weboldal fejlécében

Adta magát tehát az ötlet, hogy az egyik napsütéses délelőttön, amikor Márk és csapata épp egy budai kertet gondozott (fűnyírás, sövényvágás), akkor beugrottam hozzájuk a kertbe és felszálltam az APPSolute-ból kölcsönkapott DJI Spark drónnal. Készítettünk pár légifelvételt, különböző szögekből, különböző ötletek alapján. Az alapkoncepció viszont már a kezdetektől fogva ott volt a fejemben és végül egy az egyben úgy sikerült a kisfilm, ahogy elképzeltem a honlapra. A terv ugyanis az volt, hogy egy változatos, izgalmas, mégis rövid filmmel ábrázolom a vállalkozás tevékenységeit. A kihívás az volt, hogy mivel a weboldalkészítésben kiemelt fontosságú a betöltődési sebesség, ezért a videó nem lehetett túl nagy méretű, mégis minőségi felvétel hatását kellett, hogy keltse.

Megoldások a “kihívásra”

Főoldal vs. aloldalak

Az első és legfontosabb, hogy nem a főoldal fejlécébe tettem a videót. Ugyanis ez a legfontosabb oldala egy honlapnak és ha ez picit is lassabban töltődik be, potenciálisan sokkal több látogatót veszítünk, mintha csak egy aloldal lassabb.

A drónos film hossza

Ha az ember elkezd filmezni egy profi drónnal, könnyen beleeshet abba a hibába, hogy egyből sok-sok felvételt akar, sőt mindegyiknek helyet akar adni a végleges filmben. Hiszen “olyan jó mindegyik!” Én is jópár felvételt készítettem, és könnyen lehetett volna egy 2 perces filmecske a nyersanyagokból. Egy weboldalon azonban – különösen, ha háttérvideónak szánjuk a felvételt és a videó méretével is óvatosan kell bánnunk – nem lehet hosszabb mint 20-30 másodperc. Nos, van egy olyan érzésem, hogy még a jelenlegi 30 másodperces terjedelemmel is meghaladtam picit az ideális videóhosszt.

Tömörítés

Az egyik legkézenfekvőbb megoldás, hogy a kész videót, amennyire csak lehet tömörítjük. Mindezt persze úgy, hogy nem nagyon megy a minőség rovására. Erre némi keresgélés után jelenleg a HandBrake nevű szoftvert találtam a legalkalmasabbnak. Illetve még egy picit ezenfelül is tudtam tömöríteni a videosmaller.com online videótömörítő oldalon. Összehasonlítva, az eredetileg Final Cut Pro-ban összevágott és onnan kiexportált 40 mb körüli felvétel és a tömörített verzió között van ugyan minőségbeli különbség, de nem feltűnő. Viszont ez utóbbi csak 11 mb lett, így csaknem a negyedére sikerült tömörítenem a videót, szinte azonos minőség mellett. 11 mb ugyan még nem kevés, de így is csak 1-2 másodperc amíg a videó betöltődik asztali számítógépen. (Az ugye természetes, hogy mobilon a videót nem rakta be háttérnek, mert akkora képernyőméretnél alig látszódna valami. Így ezen a felületen, és tableten is csak egy kép helyettesíti a videót.)

Az eredmény itt, a kertfenntartás aloldalon látható, asztali nézetben.

Tapasztalatok és megjegyzések a DJI drónhoz (DJI Spark)

Egyszerű, kompakt és mégis profi minőségben képes rögzíteni. Pár nap alatt elég jól megtanulható a használata olyan szinten, hogy különleges és minőségi videókat tudjon az ember rögzíteni. Természetesen nem árt, ha vannak fotós, videós alapismereteink – ezek nélkülözhetetlenek a jó légifelvételek készítéséhez is. Önmagában az, hogy drónos felvételt készítünk, még nem akkora extra. Az az igazán nagy dolog, ha eleve jól megkomponált felvételeket tudunk alkotni és ráadásul mindezt egy új, különleges nézőponttal vagyunk képesek fűszerezni.

Jóllehet, nemrég megjelentek a DJI legújabb drón modelljei (DJI Mavic 2 Pro és a Mavic 2 Zoom) és azokhoz mérve azért eltörpül ez a kis quadkopter funkcióiban, de még mindig nagyságrendekkel erősebb minőségben és képességeiben egy 20-30 ezer forintos játékdrónnál. Mókás dolog repülni vele, de külön öröm, ha az ember a munkájához használhatja, úgyhogy ezúton is köszönöm az APPSolute Kft.-nek a közreműködést! A drón képességeiről most nem regélnék, de álljon itt még egy korábbi rövid tesztvideóm is, amit én készítettem a Sparkról. Ez mondjuk csak a széllel szembeni ellenállást vizsgálta, de legalább megmutatja a drónt testközelből és lehet egy elképzelésetek, milyen is lehet szállni vele.

 

Tanulságok

Tulajdonképpen csak azért “ragadtam tollat”, hogy ezt a pár szösszenetet kiírjam magamból és talán furcsának tűnik, hogy egy DJI drón, a kertészkedés és a weboldalkészítés témája megfért egymás mellett, gondoltam kinek-kinek egy-egy részlet hasznos lehet. A tanulságok a következők:

1. Egyedit alkotni

Mindigi jó érzés valami egyedit, valami különlegeset alkotni. Beletenni a munkákba egy 10-20% plusz energiát. Nekem is, hát még az Ügyfeleimnek. Minden egyes weboldalkészítés során erre törekszem. Kivéve az első munkáimat, amikor még azért járt a vállveregetés, hogy minden rendben, a megbeszélt dolgok szerint elkészült. 🙂 Az is szuper dolog persze, de szintet kell lépni. És állítom, hogy ez minden szakmában remekül működik. A filozófia: “tegyünk meg egy kicsivel többet, mint amit elvárnak tőlünk.” És ha elárulhatok egy “titkot”, ezekből születnek a szuper ajánlások is.

2. Egy DJI drón képességei

A ma elérhető, párszázezer forintos nagyságrendű DJI drónokkal a profi filmes világba válthatunk belépőt. És a fotográfiai alaptudáshoz elég szerintem néhány hónap kitartó drónos gyakorlás. Én is játszom a gondolattal, hogy legyen-e a vállalkozásban ez a kiegészítő szolgáltatás… Úgyhogy ha ilyen igényed van, keress bátran és a legrosszabb, ami kisülhet a dologból, hogy nagyon kedvező áron kapsz egy félprofi-profi drónos videót. Idővel persze én is fejlődöm felfele. Meg a drónos videó árak is. 🙂

3. Ügyfelek összekötése

Ha az ember kreatív, akkor mindig ki tud alakítani valami érdekes együttműködést a különböző Ügyfelei között. Ehhez kell persze némi szerencse / isteni gondviselés is, de ha a szándék megvan, akkor általában az utunk is “véletlenül” úgy alakul.

4. Fejlécvideó a weboldalon

Bár a weboldal betöltődési sebességét illetően nem a legelőnyösebb, azért nem tilos fejlécvideót használni egy weboldalon. Arra érdemes figyelni, hogy lehetőleg ne a főoldalt lassítsuk ezzel (akár 2-3 másodperces lassulás is lehet), mert ide érkezik a legtöbb látogató. A videót mindenképpen tömörítsük, így akár sok-sok másodpercet is nyerhetünk. És ne vigyük túlzásba a videó hosszát! Egy weboldal dekorálásához legfeljebb 30 másodperces videót készítsünk, de ha lehet inkább még rövidebbet.

5. Nagy öröm a kiskert

Mindenki menjen ki a kertbe és kertészkedjetek! És ha lehet, akkor leginkább reggel vagy délelőtt. A reggeli napsütés nagyon értékes kincs. Ha kérhetem, ültess egy gyümölcsfát idén! Meglátod, nagy öröm lesz. Aztán pár év múlva ehetitek is a termést.

6. A hatodik pont

A hatodik pont az, hogy bőven elég 5 tanulság is, mert sok beszédnek sok az alja! Búcsúzom tehát és remélem volt egy-két hasznos információmorzsa amit sikerült begyűjtened az írásomból. A legjobbakat kívánom Neked,

Balázs

Budai Polgár interjú

Budai Polgár interjú

Budai Polgár interjú

Pár hete az a megtiszteltetés ért, hogy a Budai Polgár egyik kedves újságírója, Novák Zsófi kérdezett az eddigi életemről, jelenlegi helyzetemről és céljaimról. Jó alkalom volt ez arra, hogy összeszedjem gondolataimat, honnan is jövök, merre tartok, kiknek is lehetek hálás eddigi életem alakulásáért. A beszélgetés során természetesen szóba került a weboldalkészítés is, de ezúttal nem ez volt a fókuszban.

A Budai Polgár hasábjain sok mindennek kellett helyet szorítani, így a félórás beszélgetésünk egy kedves és nagyon tömör monológgá lett alakítva. Az interjú online is megjelent, ide kattintva tekinthető meg.

 

budai polgár interjú, bognár balázs

Az interjú után készült egy-két fotó is rólam. Fotó: Soós Dániel