Ez egy vendégcikk Tusnádi István tollából. Az írás fókuszában a felhasználói élmény (UX) áll és abban nyújt segítséget, hogy milyen szempontok szerint érdemes elemezni a weboldalakat – legyen szó a saját oldalunkról vagy egy Ügyfél honlapjáról. Bárkinek ajánlom, aki honlapokat készít, vagy akinek weboldalt készítenek. Egy-egy munka átadásakor érdemes végignézni, hogy teljesülnek-e a lentebb bemutatott szempontok. (Balázs)
Tartalomjegyzék
Mit értünk UX alatt?
Az UX az angol user experience vagyis felhasználói élmény szavak rövidítéséből származik. Felhasználói élmény alatt értünk gyakorlatilag bármit, amely hatással van egy weboldal látogatójának hangulatára. A magas felhasználói élménnyel rendelkező weboldal …
- hasznos – a rajta található tartalom kielégíti a látogató információ igényét
- használható – szerkezete átlátható, tartalma könnyen navigálható
- szerethető – arculata, design elemei a látogató érzelmeire hatnak
- megtalálható – keresőrendszerekből elérhető
- hozzáférhető – a tartalma mindenki számára hozzáférhető
- hiteles – a látogató számára hihető amit megjelenít, bizalmat épít
Mi az az UX audit?
Az UX audit egy olyan weboldal elemzési tevékenység, amelynek során elsősorban a felhasználói élmény vizsgálatára koncentrálunk és megpróbáljuk minél több szempont szerint átvilágítani az oldalt.
Az UX audit eredményéről általában egy írásos dokumentum készül, amely jelzi, hogy a vizsgált területeken hogyan teljesített az oldal, hol vannak elmaradásai és milyen javaslatok vannak a hibák javítására.
Lássuk tehát milyen szempontokat vizsgálunk egy weboldal UX auditja vagyis UX elemzése során:
Betöltődési idő
A weboldalak betöltődési ideje különösen a mobilról történő internetezés elterjedésével lett kiemelten fontos szempont a felhasználói élmény oldaláról. A statisztikai elemzések rámutattak arra, hogy a mobilról jövő látogatók sokkal türelmetlenebbek, mint az asztali gépet használók. A türelmetlenség határa is pontosan ismert: 3 másodperc betöltődési idő felett drasztikusan nő a weboldalt elhagyók száma.
Amennyiben egy weboldal lassan töltődik be, az azért is alattomos UX hiba, mert a látogató még azelőtt elhagyja az oldalt, mielőtt az megjelenne az eszközén. Tehát a látogatottság elemzésre használt Google Analytics sem gyűjt adatot róla, így gyakorlatilag nem lehet pontosan kimutatni hányan zárták be a böngésző ablakot és hagyták el az oldalt. Egészen egyszerűen csak muszáj elhinni azokat a statisztikákat, amelyek weboldalak millióinak elemzése alapján születtek és mindent el kell követni az oldal gyorsítása érdekében.
Arculat
Még egy laikus látogató is képes észlelni, ha egy cégnek illetve weboldalnak nincs egységes, határozott arculata. Gyenge minőségű, elavult a logó, az arculati elemek, formák, színek nincsenek összhangban egymással. Ez minden esetben csökkenő bizalmat eredményez a látogatóban.
A megoldás a problémára egy professzionális, modern logó készítése és a logóval összhangban lévő webes arculat definiálása. Ezen felül pedig konzekvens szerkezet és megjelenés betartása a teljes weboldal struktúrában.
Reszponzivitás
Reszponzívitásnak nevezzük azt a technológiát, amely lehetőséget biztosít arra, hogy a weboldal minden eszközön, akár mobilon is jól használható legyen. A weboldal elemzése során nem csak azt nézzük, hogy mobilon valóban megfelelően igazodik-e az oldal a kisebb felbontáshoz, de a gyakori apró zavaró reszponzívitásbeli hibákat is megpróbáljuk kiszűrni. Ilyenek a rosszul használható mobil menü, a tartalomból kilógó táblázatok, a bezárhatatlan felbukkanó ablakok … stb. Az ilyen hibák megléte esetén hiába lesz reszponzív a weboldalunk, a látogató előbb-utóbb besokall és elhagyja azt.
Ma a látogatóinknak csak alig fele böngészik asztali számítógépen. Elengedhetetlen tehát, hogy egy okostelefonon vagy egy tableten is igényesen nézzen ki weboldalunk.
Képek
A weboldal tulajdonosok sajnos még mindig nincsenek tisztában azzal, hogy a képeknek milyen nagy szerepük van a látogatói bizalom kiépítésében és ezzel együtt a felhasználói élmény növelésében. Az olyan weboldalakon, ahol kisméretű, rossz felbontású, gyenge minőségű stock fotókkal vagy Google képkeresőből származó sokszor nem legális képekkel találkozunk, eleve nehéz megfelelő látogatói elköteleződést kialakítani.
Bár nem kevés időt és pénzt igényel, érdemes egy profi fotóssal saját képeket készíttetni, mert hosszú távon megtérül a minőségi képanyagokba fektetett energia.
Konverzió
Sok hazai weboldal elemzés során tapasztaltuk azt, hogy nincsenek konverziós útvonalak definiálva, illetve a legtöbb esetben még a konverziót megvalósító CTA-k vagyis a cselekvésre történő felhívások is hiányoznak. A látogató megérkezik egy ilyen weboldalra, talán még szimpatikus is lesz számára amit lát, elolvassa, megnézi a tartalmakat, majd dolga végeztével távozik, mert nem mondjuk meg neki, hogy mi lenne a következő lépés. Nem irányítjuk a hírlevél feliratkozás, a letöltés vagy a kapcsolatfelvétel irányába.
A weboldal hatékonyságát növeli, hogyha bármelyik aloldalára érkezik is a látogató, ott egy egyértelmű CTA (Call To Action = cselekvésre felhívás) fogadja. Ennek feladata, hogy a látogatót az olvasás végeztével tovább irányítsa a konverzió felé és ne hagyja, hogy elhagyja az oldalt.
Referenciák
Bármilyen szépeket is írunk cégünkről a weboldalra, az igazán meggyőző tényeket munkánkat illetően a referenciák bemutatása adja. Azok a weboldalak, ahol nincsenek referenciák, ott az esetek többségében ezt észre is veszik a látogatók és felmerül bennük a kérdés, “vajon miért nem tudok egy munkát sem megnézni”. Különösen szembeötlő ez olyan iparágakban, ahol a konkurensek viszont bemutatják referenciáikat.
A referenciák bemutatásának mikéntje is fontos. Felhasználói élmény szempontjából ideálisnak nevezhető, ha esettanulmányok formájában mutatjuk be, kinél milyen munkát végeztünk. Ha erre nincs lehetőség, akkor is fontos arra törekedni, hogy a referenciák bemutatása minél színvonalasabb, igényesebb legyen.
Olvashatóság
Tegyük fel, hogy megérkezünk egy weboldalra, ahol egy tördelés nélküli bal margótól jobb margóig tartó hosszú ömlesztett szöveget látunk, ráadásul sorkizárt formázással. Ahogy mi magunk, úgy a látogatók többsége sem fogja venni a fáradságot arra, hogy belekezdjen az olvasásba.
Korunk embere minden eddiginél türelmetlenebb és ez vonatkozik az információ befogadására is. Nem szeret olvasni, mert a média egyre inkább hozzászoktatta a képek és videók fogyasztásához.
Éppen ezért, ha mégis olvasnia kell, akkor azt szkennelve teszi. A szkennelve olvasó ember csak átfutja a szöveget, a főbb témák címeibe bele-beleolvasva ott áll meg és időzik egy kicsit, ahol valami érdekeset, számára fontosat talál.
Ebből kifolyólag fontos a szöveges tartalmainkat úgy formázni, hogy a szkennelve olvasó ember is meg tudja emészteni. Legyen a szöveg alcímekre és azon belül bekezdésekre tördelve! Használjunk minél több felsorolást és számozást!
Fontos az átláthatóság… A weboldaladon is.
Blog
Felhasználói élmény szempontjából fontos az úgynevezett szakértői szerep felépítése. Ez azt jelenti, hogy a weboldal látogatóiban nagyobb bizalmat és elköteleződést tudunk kiépíteni, ha látják, hogy szakmánknak élvonalbeli, profi szereplői vagyunk. Ehhez megfelelő eszköz többek között egy blog lehet, amely lehetőséget biztosít arra, hogy szakmai anyagokat továbbítsunk a látogatók felé.
A blogcikkek egyben a cég megtalálhatóságát is elősegítik, ráadásul azok a cégek, amelyek előkelő helyezést érnek el a keresőkben – például egy szakmai cikkükkel – automatikusan nagyobb bizalmat élveznek a látogatók oldaláról.
Bizalomépítő elemek
Ez az a terület, ahol nagyon sokat lehet tanulni a tengerentúli cégektől, ott ugyanis a bizalomépítő elemek használatát már sok éve nagyon magas színvonalon űzik. Bizalomépítő elemeknek nevezzük többek között …
- az ügyfél visszajelzéseket
- cégünkről számokban adatokat
- tanúsítványokat
- szakmai cikkeket
- esettanulmányokat
- referenciákat
- ügyfél értékeléseket
Egy szóval gyakorlatilag minden olyan információt, amely a cég és a dolgozók hitelességét építik a látogatóban. Egy weboldal elemzés során azt vizsgáljuk, hogy ezekből hány bizalomépítő elem jelenik meg és azok milyen minőségűek.
Kapcsolatfelvételi lehetőségek
Az utóbbi időben különösen sok weboldalt néztünk át és arra lettünk figyelmesek, milyen sok helyen hiányzik az e-mail cím vagy a telefonszám. Sokszor csak egy kapcsolatfelvételi űrlap van és azon keresztül próbálják meg beterelni a látogatókat. Akinek viszont nem tetszik ez a módja a kapcsolatfelvételnek, az egy ideig keresgél valamilyen más lehetőség után, majd elhagyja az oldalt.
Tudom, hogy az e-mail cím feltüntetésének hiánya a spam védelemmel van összefüggésben, de kérdés, hogy megéri-e potenciális ügyfeleket veszíteni csak azért, mert kevesebb spam-et szeretnék kapni.
Ha felhasználói élmény oldaláról közelítjük meg ezt a területet, akkor az ajánlások egységesen azt mondják, hogy minél több lehetséges módot kell biztosítani a látogatónak a kapcsolatfelvételre: címet, telefonszámot, e-mail címet, űrlapot, közösségi média elérhetőségeket.
Összefoglalás
A felhasználói élmény javítása egy weboldalon nem egyszerű folyamat. Egyrészt azért, mert nagyon sok elemből áll, másrészt azért is, mert mindegyik elem valószínűleg csak egy nagyon picit fog javítani a weboldal összteljesítményén. Ennek ellenére érdemes belefogni, mert hosszú távon csak azok a cégek lesznek képesek fennmaradni, amelyek folyamatosan figyelmet fordítanak arra, hogy weboldaluk fejlődjön ezen a téren.